Getest & Goedgekeurd: het pasta-replicatie-onderzoek

Een eenvoudige pasta is al snel het summum van het doordeweeks menu van menig student. Natuurlijk moeten de boodschappen slim aangepakt worden, die koten betalen zichzelf niet! Dit rapport helpt je misschien om de juiste supermarkt te kiezen.

Er is een eenvoudig en goedkoop alternatief voor de uitermate populaire pasta pesto, met een kwak diepvriesspinazie en eventueel wat extra's zoals spekjes of mozzarella maakt je het eenvoudige gerecht meteen lekkerder. Het voordeel van deze pasta is dat de belangrijkste ingrediënten lang meegaan. Een toekomstgerichte keuze dus!

Om vervolgens de trend van het studentenleven on a budget verder te zetten, moeten we op zoek gaan naar de beste supermarkt om onze boodschappen te doen. Hier een zeer pseudowetenschappelijke – wellicht subjectieve – analyse van drie supermarkten aan de hand van de spaghetti con spinaci. We maakten het gerecht met mozzarella en spekjes als extra's klaar en we kochten enkel van de respectievelijke huismerken.

Delhaize

Dit gerecht wekte uiteenlopende gevoels op. Enerzijds overheerste de smaak van de pasta met spinazie en de zoutige gerookte spekjes, anderzijds werden proefpersonen verrast door het occasionele mozzarellaballetje waardoor zezich afvroegen of het de ingrediënten misschien over datum waren. De totale kost kwam uit op 5,32 euro. Opvallend was dat de mozarella duurder was dan in de andere winkels. Over het algemeen is het zeker geen slechte keuze als jij in de buurt van de Watersportbaan op kot zit, maar de dure mozzarellaballetjes laat je best achterwege.

Albert Heijn

De ingrediënten van de Albert Heijn bleken het duurst, met een totaalprijs van 5,96 euro. De prijs werd voornamelijk omhooggetrokken door de pasta, maar er zijn genoeg alternatieven in de supermarktketen. Onthoud dat de spekjes altijd het duurste ingrediënt zijn. In deze versie viel vooral de consistentie van de spinazie op die, ondanks de grote getalen in de kookpot, vrij zwak bleek. Elk ingrediënt bracht maar weing smaak over, wat de pasta vrij flauw maakte.

OKay

Oké, de pasta van de OKay komt met een disclaimer: omdat de goedkope Everyday-spaghetti uitverkocht was, is ze vervangen met Everyday-cappellini, de op één na goedkoopste optie. Deze pasta zou 4,73 euro kosten met de oorspronkelijke spaghetti, maar nu moesten we 4,89 euro ophoesten. Alhoewel de smaak aan de kant van de Watersportbaan als iets beter werd ervaren, mag pasta numero drie zeker niet onderdoen. Deze is best wel dik OKay.

De pasta van de OKay is als goedkoopste optie voor de spaghetti met alle extra's uit de bus gekomen. Als je liefst een pasta zonder mozzarella wil, wint de Delhaize overduidelijk op het vlak van smaak en met een prijskaartje van 3,83 euro. Als je een gerecht met alles erop en eraan wil, ga je best naar de OKay voor de mozzarella.