Portfolio: Fien Van Der Slycken

Tweewekelijks biedt Portfolio een platform aan een onbekende kunststudent of artiest om hun werk met de buitenwereld te delen.

Een crisis haalt het beste in de mens naar boven. Dit aloude gezegde wordt door Fien Van Der Slycken, studente docent drama, van onder het stof gehaald en met een elegante zwaai op tafel gezwierd. De 'alles is verboden'-lijfspreuk van de coronacrisis was haar drijfveer om mensen op afstand toch dichter bij elkaar te brengen via haar studentonderneming 'Takeaway Theater'.

Dat iedereen tijdens de eerste lockdown de muren opliep, vormde voor Fien de aanleiding om te ontdekken wat nog mogelijk was op vlak van theater. Hieruit ontsproot 'Takeaway Theater', een coronaproof afhaaldienst die je zowel van cultuur als van plezier voorziet. In dat arsenaal bevindt zich 'Veldwerk', een mini-theatervoorstelling die plaats- en tijdsonafhankelijk is. Bij deze uitvoering wordt de bühne opgevuld door de stilte van de natuur. De stem die door je koptelefoon galmt, neemt je mee op een reis met als haltes: liefhebben, eenzaamheid en gemis. Ook met haar project 'Takeaway Theaterbox', een papieren zakje vol ervaringen, brengt ze theater naar de veilige omgeving van je eigen fantasiebubbel.

Fien is geïnspireerd door het mens-zijn. Ze laat zich leiden door de alledaagse realiteit die zich bevindt achter de met schemerlicht verwarmde gordijnen van een eindeloze reeks huizen. Als een zelfbenoemde 'ongegeneerde voyeur' zet ze de dingen die niet mogen gezien worden graag op een voetstuk. Ze gaat voorbij het gevoel van schaamte en introduceert herkenbaarheid in kleine dingen als bindmiddel met haar publiek. De schoonheid van het alledaagse is de rode draad doorheen haar werken en ze laat zich als onbevreesde Ariadne graag meevoeren door het doolhof van haar eigen creativiteit.

De toekomst is de drager van haar dromen. Ze wil alles nog heel véél en heel graag, maar ze mist vooral het samenkomen en het opnieuw in interactie gaan met spelers en publiek. 'Takeaway Theater' mag van haar uitgroeien tot een ontmoetingsatelier waarin ze haar passie voor taal, voordragen en de kunst van het spelen kan doorgeven aan iedereen die met haar mee wil gaan op ontdekkingsreis.

Instagram: takeaway_theater

Facebook: Takeaway Theater