Nu & Toen: Sidonie Verhelst

Sidonie Verhelst was de eerste vrouwelijke studente aan de UGent. Ze schreef zich op 6 december 1882 in voor een studie in de natuurwetenschappen. Haar inschrijving zorgde voor heel wat commotie. Er werd getwijfeld of vrouwen al dan niet 'fysiek geschikt' waren om het artsenberoep uit te oefenen. Sidonie Verhelst wordt op een bepaald moment ook belaagd door een mannelijke collega. Hoewel ze haar tweede kandidatuur met onderscheiding beëindigde, zette ze haar studies niet verder en studeerde ze dus niet af.

Ondertussen is het aandeel vrouwelijke studenten enorm gestegen. In 2016 waren 19.710 van de 35.424 studenten vrouwen. In bepaalde velden moeten ze nog steeds enorm opboksen tegen mannelijke collega's, maar er werd duidelijk al vooruitgang geboekt. Uiteindelijk krijgt ook Verhelst meer erkenning en werd in Gentbrugge een straat naar haar vernoemd vanwege haar pioniersrol.