Egyptologie wordt piramidespel

Gita Deneckere, decaan van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, verkondigde deze week op Ufora dat Egyptologie een piramidespel wordt. Dit wil zeggen dat afgestudeerden vanaf nu enkel nog terechtkunnen als onderzoekers of docenten aan de UGent.

"Eigenlijk geldt de maatregel voor alle studenten Archeologie, maar omdat Egyptologen − of archeologen van het Oude Nabije Oosten − al wat afweten van piramides vonden we het als decanaat vlotter om daar alvast te beginnen", vertelt de decaan ons. "Er verandert ook niet zo veel voor de studenten, want iedereen weet toch al jaren dat er naast onderzoek en onderwijs geen werk is na deze opleiding. De vraag op de arbeidsmarkt naar putjes graven en kennis over oude kruiken is niet groot."

Onder het mom van transparantie wou Deneckere dit welbekend feit nu voor eens en altijd duidelijk maken. De opleiding wordt vanaf volgend academiejaar ook specifiek gericht op deze twee toekomstmogelijkheden. Enige pretentie van andere opties wordt hardhandig in de kiem gesmoord vanaf het eerste jaar. De brochure van de richting omvat nu bijvoorbeeld een handig schema voor de toekomst van de studenten na het behalen van hun diploma.

"Archeologie is natuurlijk niet de enige richting zonder toekomst buiten de universiteit. We hopen dat andere faculteiten ons zullen volgen, bijvoorbeeld de richtingen biologie aan de faculteit wetenschappen of sociologie bij de pol & soc", vervolgt de decaan. "Het zijn stuk voor stuk opleidingen waar niemand werk in vindt, en waaruit we dus zeer vlot academisch personeel kunnen rekruteren."

Op de opmerking dat deze structuur eerder iets weg heeft van een carrousel of eeuwigdurend reuzenrad waar niemand ooit uitraakt, dan van een piramide, wou Deneckere niet reageren.