Best of: aula's aan de UGent

Ledegancks 'auditorium 5'

Campus Ledeganck is een campus van veel extremen. Studenten starten vol verwachting, met zoete dromen en een oprechte zin om de les te volgen! Daarna belanden ze in auditorium 5: een aula zo steil en koud dat een alpinist ervoor terugdeinst. Het vogelperspectief is niet bevorderend voor de zichtbaarheid van het bord en met een temperatuur die vaak onder nul zakt, raden we je aan om een goede trui mee te nemen. Les volgen in auditorium 5 bestaat uit omgaan met een reeks kapotte banken, losjes bij elkaar gehouden door hoogtevrees en wanhoop.

De zetels, daarentegen, zijn beter dan in de meeste aula's en het auditorium is dichtbij de cafetaria van de campus. Bekijk het niet als een aula, maar als een verlenging van het studentenrestaurant en plots lijkt alles zo slecht nog niet.

Tweekerkens 'Quetelet'

De betonprijs stond laag in 2006 en de universiteit had een nieuwe campus nodig. Aanschouw: Campus Tweekerken en het (destijds) spiksplinternieuwe auditorium Quetelet! Helaas wordt Quetelet vaak onterecht afgedaan als het lelijke kleine broertje van het UFO. Inderdaad, de betonnen muren houden elk wifisignaal tegen en het kan er kouder zijn dan de koelafdeling van de Colruyt, maar daartegenover staat veel beenruimte en banken die smaakvol rood geschilderd zijn. Daarnaast kwam deze aula ten tonele in een tijd dat de faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) met ernstige capaciteitsproblemen kampte, wat Quetelet een hoog 'redder-in-tijden-van-noodgehalte' geeft. Combineer dit met een indrukwekkend goed werkende geluidsinstallatie en twee gigantische schermen en er is geen ontkennen meer aan: Quetelet is de ruggengraat van de FEB. Tegelijkertijd is het misschien ook de koelcel van de faculteit. But we still love it.

Blandijns 'Jeanne Wiemer'

Voor zij die het nog niet doorhadden, de auditoria met nummer 5 zijn de ergste. Auditorium Jeanne Wiemer blijkt vooral voor nieuwe studenten geen makkelijk bereikbare plek te zijn. Door het simpele trucje van twee campussen (Plateau en Blandijn) allebei dezelfde verwarrende naam te geven, namelijk campus Boekentoren, slaagt de universiteit erin een verschrikkelijk labyrint te creëren voor bange eerstejaars. Eens het auditorium gevonden is, valt alles gelukkig goed mee. Grote tafels, meer beenruimte dan op een Ryanairvlucht en een scherm dat van overal duidelijk zichtbaar is, maken van Jeanne Wiemer een aangenaam auditorium. Mocht de Blandijn nu nog eens langer dan een jaar vrij blijven van stinkbommen, dan zou alles perfect zijn.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)