Van juni tot oktober bezetten actievoerders een waardevol stuk bos in het noorden van Gent. De Lijn plant daar de bouw van een stelplaats voor bussen en trams, maar kwam daarmee in de clinch met activisten en onderzoekers van de UGent.
Tussen de Bloemekenswijk en Wondelgem liggen de Wondelgemse Meersen verscholen. Het moerassige gebied kende door de eeuwen heen verschillende doeleinden, onder andere als hooiland, industriegebied en spoorlijn. De Lijn, eigenaar van de gronden, is al lang van plan om ze om te toveren tot een nieuwe stelplaats voor elektrische bussen en trams. Vlaanderen oordeelde dat het gebied inderdaad herbestemd mag worden voor 'openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen'. Aangezien de grond door vroegere industrie vervuild is, liet De Lijn de bodem negen jaar geleden al eens saneren. Om ook het grondwater aan te pakken moeten de bomen gekapt worden. Daar wringt het schoentje.
Eeuwenoud moeras
Een groep van vijftig biologiestudenten van de UGent stelde dit voorjaar vast dat in het bos 194 verschillende soorten fauna en flora leven, waarvan een aantal beschermd zijn. Daarnaast vonden de studenten sporen van een eeuwenoud moeras. Bovendien toonden ze aan dat de industriële vervuiling weinig impact heeft op de huidige ecologische waarde van het gebied. Het gebied dient onder meer als een groene rustzone in een stedelijk gebied, is een buffer bij overvloedige regenval en verhoogt de luchtkwaliteit van de buurt.
In 2006 kreeg De Lijn een vergunning voor de bouw van de stelplaats. Die liep vervolgens door omstandigheden heel wat vertraging op en de vergunning verviel. Daardoor kreeg de natuur de tijd om zich verder te ontwikkelen.
In 2022 weigerde Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir een nieuwe vergunningsaanvraag voor de bouw van de stelplaats door een juridisch probleem over de voorziene boscompensatie. De Lijn gaf echter niet op en herwerkte de plannen. Ondertussen pleitten de buurtbewoners ervoor om de stad de grond te laten opkopen, zodat ze er een park van zou kunnen maken. Dit voorstel werd echter nooit gerealiseerd.
Bezetters nemen hun intrek
In juni 2024 kreeg De Lijn groen licht voor de herwerkte plannen, met onder meer een verbrede groenbuffer. Dit werd door de buurtbewoners opnieuw niet positief onthaald en meerdere natuurorganisaties gingen in beroep. Actievoerders begonnen met de bezetting van het terrein. Ze bouwden boomhutten en ketenden zich vast aan de bomen. Midden juli beval de rechter een ontruiming van het bos. Hij stelde een dwangsom vast voor elke dag waarin actievoerders het bos bleven bezetten, maar door de sterke anonimiteit van de activisten hield dit geen steek. De bezetters wisten zelfs elkaars naam niet, dus het was onmogelijk voor de politie om de identiteit van de betrokkenen na te gaan.
Op 9 oktober trok de deurwaarder met versterking naar de Wondelgemse Meersen. Met politiecombi's, honden, drones, een helikopter en de COPS werd het hevige geschut ingezet. De ontruimingsactie duurde zo'n vier uur en er werden veertien actievoerders opgepakt. Tien dagen later oordeelde de Raad voor Vergunningsbetwistingen echter dat de vergunning niet voldoende rekening houdt met de voorspelde milieueffecten. Voorlopig staat het project van De Lijn dus on hold.
Reactie toevoegen