Schamper scientia: spraakmakend onderzoek aan de UGent

Dat de UGent meer doet dan enkel lessen en verkiezingen organiseren, weten we allemaal. Maar hoe zit het nu precies met het onderzoek aan de universiteit en waar houden al die onderzoekers zich mee bezig? Een overzicht van alle UGent-faculteiten.

Faculteit Letteren en Wijsbegeerte: wat is een goed boek?

Een 'goed' boek kan voor iedereen iets helemaal anders betekenen, maar volgens onderzoek van literatuurwetenschappers zijn er toch een paar trends te bemerken. Opmerkelijk: wat jij goede literatuur vindt, bepaal je niet (helemaal) zelf, maar wel je omgeving. Zo kiezen mensen met gelijkaardige sociologische factoren, zoals opleidingsniveau, gender, leeftijd … vaak voor dezelfde boeken.

Faculteit Recht en criminologie: mentale gezondheid in de gevangenis

Gevangenen zijn een kwetsbare populatie op het vlak van mentale gezondheid. Door overbevolking en personeelstekorten is er te weinig psychologische begeleiding in de gevangenissen. Meer dan een derde van de gevangenen lijdt aan hoge stress, vrouwen nog dubbel zo vaak als mannen. Vooral het eerste jaar is zwaar voor de meeste gevangenen, dus zij zouden in de toekomst extra begeleiding moeten krijgen.

Faculteit Wetenschappen: België's eerste fietsprofessor

Sinds dit jaar werkt aan de UGent de eerste 'fietsprofessor' van België. De komende drie jaar neemt Meredith Glaser samen met een onderzoeker bij de geografen het Vlaamse fietsbeleid onder de loep. Dat is nodig, want de doelstelling tegen 2040 is dat 30% van alle verplaatsingen met de fiets gebeuren. Dr. Glaser zal mogelijke maatregelen, zoals kilometerheffingen en een betere ruimtelijke planning, onderzoeken. Ook het Gentse circulatieplan wordt onderzocht.

Faculteit Geneeskunde en gezondheidswetenschappen: geslaagde stoelgangtransplantatie

In onze darmen zitten heel veel 'goede' bacteriën die belangrijk zijn voor de vertering van voedsel en immuniteit. Een ongezonde balans van deze bacteriën kan echter voor problemen zorgen, zoals bij de ziekte van Parkinson. Een nieuwe therapie werd getest waarbij Parkinson-patiënten stoelgang van een gezonde persoon toegediend kregen via een buisje doorheen de neus tot in de darmen. De stoelgangtransplantatie zorgde voor een milde verbetering van de motorische klachten.

Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur: natte ballen

Hockey is hot and happening, zeker na de successen van de Belgische nationale teams. De sport is populairder dan ooit, dus willen meer mensen hockey spelen. Het probleem? De beste velden zijn de zogenaamde 'watervelden' die jaarlijks miljoenen liters water opslurpen. Om de sport milieuvriendelijker te maken, bedachten onderzoekers een oplossing: niet het veld nat maken, maar de bal, om zo duizenden liters water per match uit te sparen.

Faculteit Economie en Bedrijfskunde: meer schermtijd, minder punten

Dat TikToks bekijken tijdens de les of achter je bureau niet bevorderlijk is voor je examenresultaten, weten we eigenlijk allemaal wel, maar zien we nu ook in cijfers bevestigd. Het smartphonegebruik van 1673 universiteitsstudenten in verschillende opleidingen werd vergeleken met de scores die de studenten behaalden op hun examens. Die analyse toonde een statistisch significante daling in punten aan bij de studenten die meer schermtijd hebben.

Faculteit Diergeneeskunde: griepvaccins ontwikkelen met varkens

Wist je dat ook dierenartsen meewerken aan een doeltreffend griepvaccin? Doordat er veel verschillende soorten griepvirussen bestaan, zijn de huidige griepvaccins niet al te efficiënt. Aan de faculteit Diergeneeskunde worden varkens ingeënt met nieuwe vaccins die beschermen tegen heel veel verschillende types griepvirussen. Varkens zijn hiervoor geschikte proefdieren, want ze zijn gevoelig voor dezelfde griepsoorten als mensen.

Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen: mag je liegen tegen kinderen?

Als kind krijg je heel wat leugentjes om bestwil voorgeschoteld. Niks leukers dan een kind wijsmaken dat de tandenfee 's nachts hun melktand komt halen. Maar is dat wel verantwoord? Er is een verschil tussen fantasiegericht liegen (over bijvoorbeeld de sint) en moedwillig liegen. Fantasiegericht liegen moedigt de verbeeldingskracht van kinderen aan. Soms is het wel beter om de waarheid te vertellen over serieuze dingen. Kinderen kunnen dat zeker aan.

Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen: over de bloemetjes en de bijtjes

Goed onderzoek brengt niet altijd goed nieuws. Een onderzoek van het Labo Bos & Natuur probeerde te achterhalen waarom het slecht gaat met bestuivers. De nectarproductie bijvoorbeeld is met 25% afgenomen, daarin is de kruidlaag belangrijk. Dat is geen ingrediënt voor een gerecht, maar de laag planten in een bos die lager zijn dan een meter. De oplossing? Meer en diverse bossen, want die kunnen wilde bestuivers redden.

Faculteit Farmaceutische wetenschappen: voedselveiligheid in Afrika

Afrika voert een strijd tegen voedseltekorten. Een van de boosdoeners zijn mycotoxines. Dat zijn giftige stoffen geproduceerd door schimmels die het immuunsysteem aanvallen. UGent lanceert het UP-RISE-project om de impact ervan tegen te gaan. Het project zet vooral in op lokale initiatieven en hoofdzakelijk vrouwelijke ondernemers. Door hen verschillende vaardigheden aan te reiken, tracht het project de voedselveiligheid te verbeteren.

Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen: Facebook doet je kopen

Over jongeren en sociale media is al veel inkt gevloeid, maar hoe ervaren jongeren advertenties op Facebook? Wanneer iemand ziet dat Facebookvrienden advertenties liken van een onbekend merk, dan vertrouwt die het merk meer. Het is alsof een vriend je iets aanraadt. Opvallend is dat hetzelfde effect niet terugkomt bij merken die de respondenten al kenden. Denk dus goed na voor je iets koopt dat je zag op sociale media.