Verdrink niet in je onverschilligheid

Toen ik een jaar of zeven was, ging ik met mijn familie naar een camping in de Provence. We sliepen in een caravan en ik leerde één van mijn eerste Franse woordjes, piscine. De piscine op de camping was een klein zwembad waar ik de Franse zomerzon kon ontwijken en mijn onderwatersalto's perfectioneerde. Ik leerde er een meisje kennen dat die passies met mij deelde. We speelden een tijdje in harmonie samen en hielden ons bezig met whatever de dingen zijn waar zevenjarigen zich mee bezighouden. Dan duwde ze plots mijn hoofd onder water en probeerde ze me al spelend – maar naar mijn mening net te serieus – te verdrinken.

Gelukkig slaagde ze niet in haar opzet en ben ik er vandaag nog om deze edito te schrijven. Die wil ik niet enkel gebruiken om mijn aquatisch traumaverhaal te delen, maar ook om een thema aan te snijden dat in deze Schamper vaker terugkeert. De tweejaarlijkse Stuververkiezingen komen eraan! In maart zal je kunnen nagaan of je stemgerechtigd bent en kan je je registreren als kandidaat. Dat kan voor de Raad van Bestuur, de Sociale Raad en de faculteitsraden.

Geef toch minstens genoeg om je universiteit om je te informeren en te stemmen

Twee jaar geleden stelden zo weinig studenten zich kandidaat, dat de verkiezingen al vóór het stemmen de facto bijna afgesloten waren. In meer dan de helft van de faculteitsraden waren er niet eens genoeg kandidaten om de open posities in te vullen. Toen het uiteindelijk tijd was om te stemmen, maakten belachelijk weinig studenten gebruik van dit recht.

Volgens mij een gemiste kans, want de verkozen studenten hebben inspraak in belangrijke beslissingen. Ze vergaderen mee over het beleid van de homes, problemen binnen specifieke opleidingen, maaltijdvoorzieningen en de besteding van het budget van de universiteit. Stel je dus kandidaat! Of geef toch minstens genoeg om je universiteit om je te informeren en te stemmen wanneer het kan.

Als ik je nog niet heb kunnen overtuigen om Stuver te worden, kan professor Stijn Baert dat later in deze editie misschien wel. Verder lees je nog meer over zwembaden en ander water, over eredoctoraten en een interview met Petra De Sutter.