Ontspan nu het nog kan: de schamele lesvrije week

Nadat je het eerste semester, de eindeloze blok, de wilde feestdagen en de examens overleefd hebt, is daar eindelijk de verlossing: de lesvrije week. Maar is één week wel genoeg om terug op adem te komen na een maand examens?

Collectief moeten we een moment bekomen van de zich eindeloos herhalende studieroutine. Ontvreemd van een kalme vakantieroutine en met nieuw opgehoopte stress, mentaal en fysiek, is je laatste examen plots gedaan. Ineens is er weer tijd om eindeloos aan de ontbijttafel te blijven plakken. Geen schuldgevoel dat je bekruipt als je twee uur naar zinloze filmpjes kijkt of zonder reden pas gaat slapen om drie uur 's nachts, want je moet toch niet naar de bib fietsen morgen. Tijd voor absolute rust en kalmte. Die duurt maar even, want zeven dagen later word je al terug naar de aula gekatapulteerd.

Het is een hele opgave om in een paar dagen tijd slaap in te halen en je sociale leven te reanimeren. Blijkt dat die ene lesvrije week schandalig kort is. Het kerst- en paasreces zijn moeilijk vakantie te noemen en de zomer is nog ver weg. Als de universiteit terug begint aan een nieuw semester, hebben ze op de middelbare school alweer vakantie (het is toch net kerstvakantie geweest?).

Vóór 2007 was het voor de echte pechvogels examen op vrijdag en terug in de aula op maandag

Onze enige week vakantie is ook nog eens een luxe in vergelijking met twintig jaar geleden. Vóór 2007 was het nog erger: de lesvrije week werd toen pas geïntroduceerd. Toen was het voor de echte pechvogels examen op zaterdag en terug in de aula op maandag.

Een extra week vakantie zou een schitterende oplossing zijn. Maar tot die tijd moeten we het stellen met een alternatief: ontspan wanneer je kan! Volgens experts gaat iedereen ook anders om met stress. Leren ontspannen is even nuttig als dikke cursussen kunnen blokken. De zware inspanning van de examens kan je best tegengaan met een activiteit die helemaal niet lijkt op studeren. Weglopen van je bureau telt als fysieke inspanning en is voordelig voor de mentale gezondheid. Ook emotioneel in balans blijven door gezellig een avondje op café te gaan, is geen uitstelgedrag, maar levensbelangrijk.

Examens zorgen voor een piek in stresshormonen, een fight or flight respons. Normaal dalen de hormonen weer na een klein halfuurtje, maar bij langdurige stress raakt ons lichaam gewoon aan de adrenalinestoot. Na het laatste examen vallen we dan een beetje in een put. Ziek worden of koppijn zijn daar een fysiek gevolg van, een onrustig gevoel en verloren lopen zijn geen vreemde ontwenningsverschijnselen.

In een drukke periode die oneindig kan aanvoelen en waar stress verstrengeld lijkt met een hogere slaagkans is het dus toch belangrijk om terug tot jezelf te komen. Een levensbelangrijk punt op de planning: tijdig op adem komen.