Kerkers en draken, dobbelstenen en koninkrijken

Dompel jezelf onder in het betoverende rijk van Dungeons & Dragons, waar dobbelstenen de toekomst bepalen en avonturen ontspruiten uit creatieve hersenkronkels. Trek je mantel van nieuwsgierigheid aan en laat het ontdekken beginnen.

Bij een vermelding van Dungeons & Dragons denken de meesten onder ons nog steeds aan mysterieuze rituelen en demonische praktijken, maar niets is minder waar. Vergeet die vooroordelen en diabolische misvattingen; D&D is geen duister ritueel, maar eerder een meeslepend avontuur dat de grenzen van verbeelding opentrekt. In de schaduw van onbegrip ligt een wereld klaar waar dobbelstenen en fantasie de boel regeren. Alea iacta est

Dungeons-watte?

Dungeons & Dragons, kortweg D&D, is niet zomaar een bordspel. Het is een verhaal dat zich onder leiding van een inventieve Dungeon Master ontvouwt terwijl je speelt. Gezamenlijk smeden de spelers epische verhalen, kneden ze de strategieën en nemen ze deel aan uitdagende queesten. Dit fantasierijke rollenspel werd ontwikkeld in de jaren 70 door Gary Gyrax en Dave Arneson. D&D zag in 1974 het levenslicht dankzij Tactical Studies Rules, een Amerikaanse uitgeverij die gespecialiseerd was in de magie van rollenspellen. Al snel werd D&D beschouwd als de pionier onder de moderne role-playing games. Ondertussen wordt menig studentenkelder gevuld met levendige conversaties over de avonturen en doordachte strategieën die de Dungeon Master bedacht heeft.

De enige echte Dungeon Master 

De volgende keer dat iemand zegt een DM te sturen, kan het zomaar zijn dat er een Dungeon Master op het punt staat jouw kant op te komen!

Wist je dat de afkorting DM twee betekenissen heeft? De volgende keer dat iemand zegt een DM te sturen, kan het zomaar zijn dat er een Dungeon Master op het punt staat jouw kant op te komen! De Dungeon Master is een beetje de regisseur van het spel, die de avonturen vormgeeft en de regels handhaaft. De meester van de verhalen creëert werelden en uitdagingen. Maar bovenal stuurt de DM het verloop van het spel, waarbij het lot van de personages rust op de dobbelstenen. De master moet ook een beetje een woordkunstenaar zijn, aangezien die op een creatieve manier een imaginaire wereld tot leven moet wekken.

Al dobbelend avonturen bedenken 

Een ander misverstand dat de wereld uit geholpen moet worden, is dat Dungeons & Dragons een dure hobby is. Eigenlijk heb je gewoon een vel papier, potlood en je creatieve brein nodig. Stel dat je dan toch niet zo primitief wil beginnen, kan je altijd een startersset aanschaffen. Voor het gemiddelde weekbudget van een student kan je er al een paar aankopen via bepaalde webwinkels. Daarin zitten meestal een set polyhedrale dobbelstenen (daarover later meer) en een karakterblad, dat onmisbaar is om de statistieken en ontwikkeling van je personage bij te houden. Een verbeeldingsrijke geest is vanzelfsprekend, omdat de spelleider en de spelers samen een rijke, fantasierijke wereld creëren. Voor diepgaande verhalen en scenario's is een handboek met regels en informatie over monsters, personages en omgevingen van onschatbare waarde. Tot slot, maar niet minder belangrijk, is het belangrijk om een gezelschap van gelijkgestemde avonturiers te hebben om het epische verhaal mee te delen.

Of het nu gaat om een agressieve hond temmen of een geheim ontdekken, de worp bepaalt het verdere verloop van het verhaal

De dobbelstenen van Dungeons & Dragons zijn essentieel voor het spel. Met hun verschillende vormen, van de alomtegenwoordige zeszijdige tot de mysterieuze twintigzijdige, hebben de polyhedrale dobbelstenen elk een specifieke rol die het lot van personages en de uitkomst van acties bepaalt. De iconische twintigzijdige dobbelsteen (ook wel de D20 genoemd) bepaalt vaak of cruciale momenten in het verhaal al dan niet succesvol verlopen. Of het nu gaat om een agressieve hond temmen of een geheim ontdekken, de worp bepaalt het verdere verloop van het verhaal. Spelers hechten waarde aan hun eigen set dobbelstenen en ontwikkelen zelfs bijgelovige rituelen om ze te kiezen en te rollen. De veelvlakkige werktuigen voegen spanning en onvoorspelbaarheid toe aan elk Dungeons & Dragons-avontuur.

De knipperlichtrelatie tussen D&D en de populaire cultuur 

Ondanks de wereldwijde populariteit sinds de introductie in 1974, zijn er nog altijd een paar vooroordelen over Dungeons & Dragons. Het spel ondervond vooral in zijn vroegere jaren tegenwind. Zeker in 1979, na het zogenaamde 'tunnelincident' van James Dallas Egbert III, ontstond er ophef rondom D&D. Egbert ondernam een zelfmoordpoging in de tunnels van zijn school, wat leidde tot speculaties over de vermeende invloed van het spel op zijn geestelijke gesteldheid. De media en schrijfster Rona Jaffe sprongen op de 'satanische paniek', wat resulteerde in haar boek 'Mazes and Monsters', later verfilmd met Tom Hanks (interpreteer dit alsjeblieft niet als een filmaanrader, want de film is niet zo denderend). Op het eerste gezicht lijkt het een onschuldig spel, maar de relatie tussen D&D en de populaire cultuur blijkt een wisselvallige aantrekkingskracht te hebben, met onverwachte pieken en dalen.

Als je nu zin hebt om het spel teverkennen, maar de gedachte aan een kelder nog wat afschrikwekkend lijkt, is er goed nieuws. Sinds de coronapandemie is er ook een online versie van het spel beschikbaar. Hierbij kun je dezelfde avonturen beleven, maar dan gewoon online. Handig, niet? Dus dompel jezelf eens onder in het betoverende rijk van Dungeons & Dragons, waar dobbelstenen de toekomst bepalen en avonturen worden ontsproten uit creatieve hersenkronkels. Trek je mantel van nieuwsgierigheid aan en laat het ontdekken maar beginnen! 

Een welgemeende dankjewel aan Tijl Zwartjes en Alejandro De Bruyne. Zonder hun geduldige uitleg en expertise zou dit artikel nooit tot stand zijn gekomen.

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen