"Ik vind dat de GSR, verkiezing na verkiezing, verkeerd communiceert naar de studenten"

Interview met Stijn Baert over zijn ervaring als Stuver

In 2024 zijn er opnieuw verkiezingen voor de Raad van Bestuur, de faculteitsraden en de Sociale Raad. Wat doen ze juist en waarom zou je je kandidaat stellen? Wij spraken met professor arbeidseconomie Stijn Baert over zijn ervaring als Stuver.

U was zelf lid van de Raad van Bestuur tijdens uw studententijd. Hoe zou u die ervaring omschrijven?

"Twintig jaar geleden heb ik mij kandidaat gesteld voor de Raad van Bestuur. Dat is echt een soort van cesuur in mijn leven, er is eigenlijk een voor en een na 2004. Ik heb gekandideerd voor de Raad van Bestuur met mijn ex-lief. Hij was effectief kandidaat en ik was plaatsvervanger, maar we hadden afgesproken dat hij zich zou terugtrekken. Dat was eigenlijk gestimuleerd door de toenmalige medewerker van de Raad van Bestuur die zei dat er voor de ingenieurswetenschappen al twee kandidaten waren en er nog niemand was in de economie. Hij deed economie en ik deed ingenieurswetenschappen, dus was ik eigenlijk zeker van mijn plaats."

"Ik heb toen campagne gevoerd voor de intersemestriële vakantie. Dat bestond toen niet, dus je had vaak op zaterdag nog examen en de volgende maandag begonnen de lessen weer. In de praktijk gingen sommige studenten dan wel skiën, maar toen waren ze dan de eerste lesweek kwijt. Mijn punt was: als je mij verkiest, ga ik ervoor zorgen dat er een intersemestriële vakantie komt. Twee jaar nadien, tijdens mijn tweede kandidatuur, was mijn hoofdprogramma om Student Kick-off te realiseren. Zo'n welkomst-evenement voor studenten bestond al in Kortrijk en in Antwerpen, maar niet in Gent."

Wat is de rol van de Raad van Bestuur binnen de universiteit? Wat is de impact van die organen?

"Een bedrijf, in de privé, maar ook aan de overheid, moet bestuurd worden. Het is niet zo dat een of andere goddelijke macht dat doet. Mensen denken soms dat de rector alles beslist, zelfs wat de maaltijden in De Brug zijn, maar hij is eigenlijk maar een primus inter pares binnen de Raad van Bestuur. De vier studenten zijn, net als alle anderen in die raad, een medebestuurder van de universiteit. Je stem weegt evenveel als die van de rector tijdens een stemming."

"Mensen denken soms dat de rector alles beslist, zelfs wat de maaltijden in De Brug zijn"

"De UGent is een van de grootste ondernemingen van Vlaanderen, zeker van Oost- en West-Vlaanderen, en je kunt daar als student mee actief in zijn. Ik hoop dat studenten dat beginnen zien als wat het is, namelijk als een raad van bestuur van een universiteit en niet als een raad van bestuur van een studentenraad waarbij ze misschien denken aan drankautomaten en waterfonteintjes. Het gaat echt over de benoemingen van professoren, de grote investeringsprogramma's van de universiteit en de bouwcommissie."

Waarom is het volgens u belangrijk dat er genoeg studenten zetelen in de Raad van Bestuur en andere raden aan UGent?

"Ik vind het vooral voor die studenten belangrijk dat ze die kans grijpen. Het is zo'n opportuniteit voor studenten die ambitie hebben, die de universiteit graag zien en die hun collega-studenten graag zien. Het zou jammer zijn mocht de stem van de studenten niet vertegenwoordigd zijn. Wij kennen aan de universiteit een belangrijke traditie van medebestuur, dus niet van adviseren door de studenten, wat meer de traditie is van Leuven en wat eigenlijk niet veel impact had. Mocht ik opnieuw student zijn, ik zou me zonder enige twijfel opnieuw kandidaat stellen."

"Het geeft ook een boost aan je cv. We hebben heel veel onderzoek gedaan naar hoe werkgevers kijken naar cv's. De graad van verdienste is belangrijk, maar ook studentenleider zijn, in zijn breedste mogelijk zin, dus in een presidium of als studentenvertegenwoordiger, is goed voor je cv."

Tijdens de vorige verkiezingen kwamen er maar weinig mensen op voor een functie binnen de raden van de universiteit. Wat is volgens u de oorzaak daarvan?

"Ik ga iets heel stouts zeggen: ik vind dat voor een groot stuk de schuld van de Gentse Studentenraad (GSR). Ik vind dat de GSR, verkiezing na verkiezing, verkeerd communiceert naar de studenten. Ze hebben het altijd over de Raad van Bestuur, de Sociale Raad en de faculteitsraad alsof dat onderdelen zijn van de eigen studentenraad en niet van de universiteit. Er staat een logo van de GSR op de communicatie en dat wordt heel onduidelijk. De grote groep studenten heeft, denk ik, verkiezing na verkiezing, daar een verkeerd beeld over gekregen omdat daar onzorgvuldig over gecommuniceerd wordt."

Wat zou u zeggen aan mensen die misschien nog twijfelen om zich kandidaat te stellen? Welke raad heeft u voor de kandidaten?

"Ze mogen mij gerust een berichtje op Instagram sturen (lacht). Ik zou zeggen: als je twijfelt, doe het. Je hebt weinig te verliezen. Het kan wel wat tijd kosten, maar de mogelijkheden zijn gigantisch. Spreek met wat mensen en vraag of zij je zouden steunen. Het is goed om mensen rond je te hebben die mee organiseren en mee voor jou strijden. Als je over iets niet content bent, stel je kandidaat en probeer de dingen te veranderen."

"Mocht ik opnieuw student zijn, ik zou me zonder enige twijfel opnieuw kandidaat stellen"

"Mijn voornaamste raad voor wie verkozen wordt, is om bij het begin van de rit te weten wat je wil realiseren. Twee jaar is zo voorbij en als je gewoon naar alle vergaderingen gaat en je door de agenda laat leiden, ga je uiteindelijk maar meedraaien in een geheel waar je weinig impact op hebt. Je kan bijvoorbeeld geen intersemestriële vakantie realiseren zonder dat zelf op de agenda te zetten. Begin daar ook op dag één met mensen over te praten. De universiteit is een grote tanker die je niet zomaar keert, dus je moet wel weten waar je naartoe wil."