Politie Gent start zoektocht naar vermiste verkeersborden

De natte droom van elke student: je eigen verkeersbord dat staat te pronken in de hoek van je kot. Maar niet meer voor lang. Studenten, wees gewaarschuwd!

Elke maand verdwijnen er in Gent ongeveer 420 verkeersborden, zo meldt politiezone Gent. Waar de borden naartoe gaan is voor velen een raadsel, maar de politie duidt toch één groep mensen aan als schuldig. Studenten zouden 69% van de vermiste borden in hun bezit hebben, zo meldt korpschef en hoofdcommissaris Pol Yscie: "Dit is ongehoord! We gaan er alles aan doen om de vermiste borden terug te vinden." Vanaf januari 2024 start de Gentse politie met een strenge nieuwe aanpak: "De stad, de rechtbank en Ben Weyts gaven toestemming om vanaf 2024 huiszoekingen uit te voeren in studentenkoten. We hebben vanuit verschillende betrouwbare bronnen vernomen dat er in dit soort residenties vaak tot wel tientallen borden verborgen worden gehouden."

Als preventieve maatregel zullen ze in eerste instantie GPS-trackers plaatsen op de borden die opvallend vaker verdwijnen met het doel vingervlugge dieven op heterdaad te betrappen.

Word je betrapt met een bord in je bezit? Dan kan je vanaf januari een fameuze boete verwachten van wel €109 (dat zijn 13 Julientjes) en bijkomend kan je ook een taakstraf van 46,26 minuten krijgen (de tijd die je nodig hebt om onder invloed een verkeersbord los te vijzen).
De politie is duidelijk in haar beleid: "Het moet gedaan zijn met verkeersborden te behandelen als decoratiestuk!"