LGBTQ+-vereniging Acantha, waar iedereen welkom is ongeacht geaardheid of gender

Andere verenigingen hebben een unieke interesse gemeenschappelijk, van thee tot BDSM. Acantha probeert vooral een safe space voor LGBTQ+-studenten te creëren tijdens de activiteiten. Een interview met de lustrumleider Ineke.

Wie zijn jullie?

Wij zijn Acantha, een Gentse LGBTQ+-studentenvereniging vernoemd naar een nimf van de Griekse god Apollo. We zijn eigenlijk een typische vereniging met typische activiteiten, maar we willen een safe space creëren voor LGBTQ+-mensen en allies (hetero mensen die de LGBTQ+-gemeenschap steunen, red.) bij het uitgaan.

Hoe en wanneer zijn jullie ontstaan?

De vereniging is opgericht op 12 maart 2004. Dit jaar bestaan we dus al twintig jaar. We zijn eigenlijk ontstaan omdat iemand geen praeses mocht worden in een andere club omdat ze lesbisch was. Samen met wat vrienden merkte ze dat LGBTQ+-mensen werden uitgesloten in andere clubs omdat ze een andere geaardheid hadden. Daarom besloten ze om zelf een studentenvereniging op te richten.

Welke activiteiten organiseren jullie zoal?

We organiseren een reeks typische activiteiten: cantussen, een doop… Vorige week hebben we bijvoorbeeld ook cluedo gespeeld en we zijn ook al gaan lasershooten. Mijn persoonlijke favoriet zijn de cantussen door de sfeer van samenhorigheid. Daarbij hebben we ook ons eigen clublied. Voor onze niet-uitgaansactiviteiten komen we samen in Casa Rosa, wat het roze huis betekent. Dat is een ontmoetingsplaats voor alle Oost-Vlaamse LGBTQ+-verenigingen in brede zin. Casa Rosa wordt beheerd door çavaria, de Vlaamse LGBTQ+-belangenorganisatie.

Waar en wanneer kunnen nieuwsgierige studenten jullie vinden?

Nieuwe leden kunnen ons ook elke dinsdagavond vanaf negen uur vinden in ons stamcafé 't Kofschip in de Overpoortstraat. Iedereen mag meedoen aan al onze activiteiten, ook als je niet gedoopt bent.

Je had het daarnet over het feit dat jullie een safe space creëren. Hoe doen jullie dat?

Om een veilige omgeving te creëren, hebben we afspraken met 't Kofschip. De eigenaar, Maarten, is ook onze peter. Hij is zelf homo, dus let hij er wel op dat we ons veilig voelen. We zijn ook bevriend met de bouncer Stacy. Als hij merkt dat er andere mensen verkeerde opmerkingen maken of moeilijk doen, mogen ze niet binnen. Bij homofobe of transfobe opmerkingen wordt er altijd verdere actie ondernomen.

Waarom zouden studenten die nog twijfelen toch eens langs moeten komen?

Bij ons is iedereen welkom. Wij bieden een plek aan waar je uit kan gaan of nieuwe mensen kan leren kennen en waar je wordt geaccepteerd ongeacht geaardheid of gender.

Wil je ten slotte nog iets toevoegen?

Of je nu twijfelt over je geaardheid of gender, wij staan open voor iedereen. Voor veel trans personen zijn wij ook de eerste stap in de LGBTQ+-wereld. We hebben vaak leden die tijdens hun periode bij ons van naam veranderen of nieuwe voornaamwoorden beginnen te gebruiken. Leden kunnen de ene week een bepaalde naam en voornaamwoorden uitproberen, maar als die hen dan niet liggen, accepteren we dat en gebruiken we hun nieuwe naam en voornaamwoorden de week erna. Dat is echt belangrijk voor ons.