In oktober kwam 1989 (Taylor's Version) uit. Dat moet gevierd worden met een Taylor Swift-les. Schamper infiltreerde 'English literature (Taylor's Version)' en zag hoe de ster een academisch onderwerp wordt. Het is eens iets anders dan Shakespeare.
Er was in het begin van het academiejaar veel om te doen, maar wat houdt dat eigenlijk in, een les over Taylor Swift? Voor de les waren de verwachtingen dat er minstens één hit van Swift afgespeeld zou worden, dat er een aantal juicy details over Taylors liefdesleven naar boven zouden komen en dat het een passief hoorcollege zou zijn.
De les
Die laatste verwachting werd al snel ontkracht. De les was nog maar goed begonnen toen de prof de aula, waar ongeveer vijftig studenten zaten, verdeelde in groepjes van vier die onderling moesten samenwerken. Iedereen moest op voorhand een aantal videoclips van Swift analyseren en een paar teksten lezen. Daarna mochten ze hun ideeën delen met de volledige groep.
Maar vergis je niet, een fanclub waarbij er gezellig wordt geroddeld over de parallellen tussen de liedjesteksten en Taylors liefdesleven was het niet. De liedjes werden bekeken vanuit academische en literaire teksten. Zo moesten studenten niet enkel Taylors hits beluisteren, maar ook teksten lezen over onderwerpen als ecocriticism, romantiek en de rol van natuur om die ideeën dan toe te passen op Taylors liedjesteksten. Al snel werd duidelijk dat de oppervlakkige indruk van Taylor Swift als artiest en haar liedjes geen steek hield. Zo behandelde de les verschillende aspecten, zoals de rol van natuur in haar liedjes, waarmee ze zelfs fans werft in de wetenschap. Zo komen er complimenten uit het wetenschappelijk veld dat de Amerikaanse prijst omdat haar teksten ons terug naar de natuur zingen in een samenleving waar die niet meer naar waarde wordt geschat.
Vergis je niet, een fanclub waarbij er gezellig wordt geroddeld over de parallellen tussen de liedjesteksten en Taylors liefdesleven was het niet
Dat betekent niet dat de les langdradig of droog was. Ze begon dan ook met de uitnodiging aan haar studenten om hun interpretatie van Taylors teksten te bespreken. Tijdens de discussies gebruikt de professor zowel digitale tools als een heel oldskool krijtbord waar ze een boom op tekende. Zo bevroeg ze ook specifiek de associaties die studenten zelf maken bij het woord natuur buiten de context van de les.
De Prof
Dat de prof van het vak fan is van de popzangeres, steekt ze niet onder stoelen of banken. Elly McCausland is, zoals ze zichzelf omschrijft, professor Engelse literatuur en 'swiftie'. Op haar blog swifterature.com schrijft ze over de link tussen literatuur en Swift. Na elke les komt er ook een korte samenvatting van wat er besproken is online, ideaal voor de fans die geen zin hebben om op een maandagmiddag naar de Rozier af te zakken.
De prof heeft een haast encyclopedische kennis van liedjesteksten en de bijbehorende videoclips van de zangeres. Alle verwijzingen naar liedjesteksten van de studenten kan ze dus meteen plaatsen én linken aan ander werk van de zangeres, maar ook aan de bredere literatuur en popcultuur. Die passie voor Swifts muziek geeft ze met veel energie en enthousiasme door aan haar studenten.
Reactie toevoegen