StuBio vs. oplichters

De kotenmarkt kent een ongekende krapte. Dat is een probleem voor veel studenten, maar nog meer voor internationale studenten, die een makkelijke prooi vormen voor oplichters. StuBio nam daarom sensibiliseringsmaatregelen.

StuBio is de facultaire studentenraad van de faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen. Het is geen toeval dat net deze studentenraad het probleem oppikt. De faculteit is namelijk één van de meest internationale faculteiten van UGent en werd geconfronteerd met verhalen van internationale studenten die slachtoffer werden van oplichters. Camille Masselis, vicevoorzitter van StuBio, geeft tekst en uitleg bij het initiatief van de studentenraad.

Waarom zijn internationale studenten extra gevoelig voor oplichters op de kotenmarkt?

"Ze zijn er gevoelig voor omdat ze eigenlijk niet in België zijn op het moment dat ze hun kot zoeken. Vaak moeten ze vooraf een voorschot of waarborg betalen, soms ook de eerste maand huur. Ze zijn zich van geen kwaad bewust en schrijven geld over naar een rekeningnummer. Vaak geven oplichters een buitenlands rekeningnummer op, en eens het bedrag overgeschreven is, betekent dat bijna zeker dat ze met hun geld gaan lopen zijn. De politie kan dan niet veel meer doen."

Welke sensibiliseringsacties hebben jullie met StuBio concreet gedaan?

"Tijdens de online meetings deze zomer via Teams en Google Meet hebben we tips and tricks meegegeven, begeleid door een powerpoint. Ook was er een Q&A en deden een paar studenten die ervaring hebben met oplichters hun verhaal. We brachten de internationale studenten in contact met ESN (Erasmus Student Network, de studentenvereniging die instaat voor de praktische en sociale integratie van de uitwisselingsstudenten aan de UGent, red.), want die hebben een platform voor huisvesting. Ook gaven we mee dat ze met vragen terechtkonden bij ITC (International Training Centre, de dienst van de faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen die internationale studenten helpt, red.)."

"Durf er met iemand over praten en zoek hulp, laat je niet denigreren"

Hebben jullie reacties op het initiatief gekregen?

"De reacties op het initiatief zijn zowel in persoon als online positief. Er zijn zelfs studenten die door het initiatief naar de studentenraad komen. We horen van internationale studenten dat onze initiatieven een zeer nuttige aanvulling zijn op de informatie die ze krijgen van de universiteit zelf. Door de informele sfeer die er hangt, zijn internationale studenten meer geneigd om met hun problemen en vragen naar buiten te komen. We krijgen veel complimenten over het feit dat we makkelijk bereikbaar zijn."

Wat zou je aanraden aan internationale studenten die te maken krijgen met een oplichter?

"Durf er met iemand over praten en zoek hulp, laat je niet denigreren. Heb geen angst om naar de autoriteiten te stappen, de politie en het gerecht zijn er juist om je rechten te beschermen. Hulp kan er in zo'n situatie in veel vormen aannemen, zo waren er mensen die ons gewoon via Whatsapp een berichtje stuurden omdat ze niet wisten waar naartoe. We konden ze dan altijd doorverwijzen naar de juiste persoon bij ITC, of we verwezen ze door naar de site van de huurdersbond."

Komen er nog initiatieven aan rond dit thema?

"We gaan dit verder uitbouwen met wat socialemediacampagnes op onze Facebook en Instagram waarbij we nog meer gaan proberen te sensibiliseren. We gaan hopelijk ook eens aan tafel zitten met ESN, de GSR heeft intussen ook contact met hen over deze thematiek. En dan zien we wel wat de toekomst nog in petto heeft."