Openingscollege politicologie volgend jaar exclusief op TikTok

Het openingscollege van politicologie beroert de media en laat normale studenten ietwat verveeld achter. Terwijl de naschokken van vorige editie nog verwerkt worden, kondigt professor Carl Devos trots de volgende editie al aan.

Naar jaarlijkse gewoonte kon het openingscollege van het vak politicologie van professor Carl Devos en zijn anders genegeerde sidekick, professor Nicolas Bouteca, weer op heel wat media-aandacht rekenen. Wat voor velen als een gedempte scheet onder het beddengoed van de politieke wereld wordt gezien, was ook dit jaar goed voor enkele sensationele krantenkoppen. Dat de politieke kopstukken van links en rechts dit jaar schaamteloos hun partijstandpunten in elkaars richting konden roepen, deed meerdere naar sensatie hongerende journalisten met hun gat in de spreekwoordelijke boter vallen.

'Bigger and better'

De op de media-aandacht professor Devos kon dus niet wachten om de volgende samenkomst van zijn vriendjes uit de Wetstraat aan te kondigen. "In 2024 gaat het openingscollege nog grootser en indrukwekkender worden dan voorgaande jaren", laat de prof weten.

Omdat de bijdragen van de politici tijdens het college toch eindigen als korte propaganda-TikToks, besluit de professor om zijn openingscollege integraal te livestreamen op TikTok en de vraag-en-antwoorden te beperken tot 7 seconden. Dat is toch ongeveer de hoeveelheid tijd die nodig is om complexe politieke vraagstukken uit te leggen."

Een gedempte scheet onder het beddengoed van de politieke wereld

Het publiek van de openingscolleges bestaat voornamelijk uit verveelde eerstejaars, afgevaardigden van de politieke studentenverenigingen die sprekers van hun strekking aanmoedigen en gemakkelijke vragen voorschotelen, en academici die zichzelf wat in de kijker willen zetten. Toen rector Rik Van de Walle spreker Bart De Wever onderbrak om hem te corrigeren over de onderfinanciering van het hoger onderwijs, eindigde dit traditiegetrouw in een heen-en-weer-geworp van jawellen en nietessen, gevolgd door een groot applaus voor de rector.

"Dat is dus de kern van politiek", legt Devos uit. "Volgend jaar zouden we daar graag een schepje bovenop doen door enkel nog partijleden toe te laten tot het auditorium en een applausmeter op de schermen te projecteren. Zo kunnen we op de meest simpele manier zien welke politieke standpunten standhouden, enkel en alleen op basis van het enthousiasme van het publiek."

Collaborateurs en Stalin

Ook de sprekerslijst van volgend jaar wil de professor al aankondigen. "Om aan te tonen dat onze maatschappij echt wel heel gepolariseerd is, hebben wij een repertoire van gastsprekers uitgenodigd die daarover kunnen reflecteren. Zo spreken volgend jaar het spook van collaborateur Staf Declercq en een man verkleed als Jozef Stalin. N-VA-voorzitter Bart De Wever is natuurlijk ook weer van de partij."

"We nodigen ook direct de woordvoerders van de andere Vlaamse partijen uit. Veel meerwaarde hebben die partijvoorzitters toch niet, en dan kunnen zij in Brussel blijven om zich met echt belangrijke zaken bezig te houden, zoals het ritueel slachten van de Vlaamse dienstverlening of het actief negeren van het concept begrotingsevenwicht."

Op de vraag of dit allemaal wel binnen de opleidingsvereisten van de politieke en sociale wetenschappen past, valt de professor uit de lucht. "Ah ja, dat is eigenlijk een les, hé? Ik was dat al vergeten."