Het GUK: van Latijn tot popmuziek

Hoewel de start van het academiejaar misschien niet iedereen als muziek in de oren klinkt, betekent het ook de start van de activiteiten voor de studentenverenigingen. Wij gingen luisteren bij het GUK, waar de start tóch een muzikale bijklank heeft.

Het Gents Universitair Koor, kortweg GUK, is het officiële studentenkoor van de Universiteit Gent. Het werd in 2000 opgericht door enkele studenten met een passie voor muziek. Samen met hun dirigent Joris Derder staat het koor al lang in hoog aanzien bij zowel de nationale als internationale koorgemeenschap, met als hoogtepunt een gouden medaille op het International Youth Music Festival in 2015. Tristan Vancleef, bestuurslid bij het GUK, vertelt ons graag meer.

Wat doet het GUK zoal?

"Repetities voor concerten zijn onze belangrijkste activiteit. Die vinden elke dinsdag plaats van 19:30 tot 22:00 in de Trechterzaal van studentenhuis De Therminal. Daarna is er ook tijd voor ontspanning in onze GUK-bar, waar we gezellig kunnen nababbelen. Soms is dat in een bepaald thema, zo hebben we vorig jaar een spelletjesavond en een Just Dance-avond georganiseerd. Naast de normale repetities hebben we één keer per semester een repetitieweekend en een cantus. Tot slot organiseren we in de zomer ook nog een buitenlandse concertreis."

Wat moeten lezers zich voorstellen bij jullie concerten?

"Elk semester werken we aan een bepaald programma dat we op het einde van dat semester in twee concerten brengen. Voor de rest worden we ook regelmatig gevraagd op proclamaties en infodagen. We hebben een heel uiteenlopend repertoire. Vorig jaar hebben we een tamelijk klassiek repertoire van kerstliederen gebracht in het eerste semester, onder andere in het Latijn en het Middelengels. Het semester daarop hebben we dan weer studenten- en volksliederen gebracht. In het verleden heeft het GUK ook nog een popprogramma, een muziektheaterprogramma en een galaconcert georganiseerd. Ons repertoire is een heel brede waaier en varieert heel erg."

Zijn er bepaalde vereisten voor mensen die zich bij het GUK willen aansluiten?

"De voorwaarden om te beginnen bij het GUK zijn dat je moet studeren – of gestudeerd hebt – in Gent én dat je jonger bent dan 30 jaar. Vandaag hebben we ook leden die hier zijn beginnen studeren, maar nu in andere steden wonen of al werken. Zangles gevolgd hebben hoeft zeker niet, al helpt het wel een beetje muzikale ervaring te hebben, zoals  noten kunnen lezen. Maar het is zeker niet zo dat je een halfprofessionele zanger moet zijn. Zolang je hier hebt gestudeerd en je jonger bent dan 30 jaar, ben je welkom. Elk jaar organiseren we een aantal open repetities en stemproeven. Als je na zo'n open repetitie je graag wil aansluiten, dan geef je je op voor een stemtest. Op een stemtest breng je één stuk dat je zelf hebt gekozen uit de open repetitie en krijg je één opgelegd werk dat je daar dan ter plekke mag zingen om te kijken of je geschikt bent om erbij te komen."

Waarom moeten potentiële nieuwe leden het GUK overwegen?

"Als je van zingen houdt, dan is dit sowieso the place to be in Gent. Na mijn eerste semester bij het GUK kon ik amper geloven hoe mooi, afgewerkt en goed het concert was, en dat alles op maar één semester tijd. Als je daarnaast ook nog een heel erg warm en ondersteunend vriendennetwerk erbij wil hebben, dan is het GUK écht iets voor jou. Ik zou zeker zeggen dat bij het GUK gaan de beste keuze is die ik hier heb gemaakt. Het heeft mij iets opgeleverd waar ik elke week gigantisch hard naar uitkijk en waar ik mij heel actief voor wil inzetten. Dus aan alle lezers zou ik zeker aanraden om de eerste en tweede dinsdag van dit semester eens af te komen naar de open repetities in de Therminal."