De Film Fest-gids

Wat te doen van 10 tot 21 oktober

Eens per jaar neemt Film Fest Gent de programmatie van alle Gentse cinema's over. Feest voor iedere cinefiel en een buitenkans voor de modale Gentenaar om zijn horizonten te verruimen.

2x25 project

Voor we ook maar iets afwisten van de programmatie pakte Film Fest uit met het 2x25 project, waarbij het festival filmmakers en componisten aan elkaar heeft gekoppeld. Componisten schreven een stuk waarmee een filmmaker dan aan de slag ging. Dit gaat in tegen de gangbare productievolgorde, waar de muziek in functie staat van het beeld. Hieruit ontstonden 25 kortfilms, gemaakt door paren die elkaars werk voordien niet kenden. Alle kortfilms zijn te bekijken op het Youtubekanaal van het festival. Het duurde maar liefst twee jaar vooraleer kortfilmcoördinator Michiel Philippaerts dit project tot een goed einde wist te brengen. Door 2x25 hebben Florencia Di Concilio en Terence Davies zelfs een langdurige samenwerking aangeknoopt.

Classics

De Classics is een selectie uit een halve eeuw filmgeschiedenis, er wordt dus uit een enorm archief aan materiaal gekozen. Uit de maar liefst 5000 films die ooit geprojecteerd werden op het festival, zijn er 16 gekozen die deze editie opnieuw op het scherm verschijnen. De selectie moet de vele kanten van de filmwereld in en buiten Gent bevatten. Een makkelijke keuze was het dus niet. Over ieder van de films is een korte uitleg geschreven. Wat is de betekenis voor het festival? Waarom is de film het kijken waard? Onze aanbeveling is om een of twee van de classics mee te pikken en ze dan af te wisselen met een meer moderne productie.

Midnight cult

Het festival helpt je een handje om je weg te vinden door het programma met tags. Wat dacht je van een film over wraakzuchtige bevers, duiveluitdrijvingen en natuurlijk de klassieke vampieren en kannibalisme? Say no more, de Midnight cult-tag is precies wat je zoekt. Of je ervan zal griezelen, kan je zelf ontdekken op een filmvoorstelling in één van de vele cinemazalen die het festival bezet.

Explore zone

Films onder de tag Explore Zone zijn thematisch relevant voor jongeren. Vaak vind je er vooral experimentele films die de filmwereld willen vernieuwen. Soms lukt dat, soms slaan ze de bal volledig mis. Vaak hebben die films een intrigerende, zelfs provocerende titel en insteek. Ook dit jaar staan weer zestien films op het programma. Ze zullen niet alleen vertoond worden op schoolvoorstellingen of aan het grote publiek, maar het festival nodigt ook vijf jongeren uit die samen de Explore Zone-jury vormen. Zij reiken aan het einde van het festival een prijs uit en die film krijgt dan een mediacampagne hier in België.

De winnaars van vorige edities zijn 'How to save a dead friend' van Marusya Syroechkovskaya en 'Pleasure' van Ninja Thyberg. Ook dit jaar kijken we uit naar het verdict van de jongerenjury. De titels 'How to have sex' en 'Vampire humaniste cherche suicidaire consentant' klinken alvast veelbelovend.

Enkel films?

Het is wel 'Film' Fest Gent, maar naast film zijn er nog een heleboel andere dingen te beleven. Jaarlijks organiseert Film Fest namelijk de World Soundtrack Awards, om ook filmmuziek een plekje op het podium te geven. Naar eigen zeggen een onderbelicht en ondergewaardeerd facet van films en de filmindustrie. Het muzikale aspect is dan ook wat ons Gentse filmfestival onderscheidt van alle andere. Wie niet de grootste kan zijn, moet iets doen dat niemand anders doet. Na het eerste filmmuziekconcert in 2000 met de legendarische Hans Zimmer, kwamen er talloze meer. Film Fest Gent zette de filmmuziek op de kaart en stelde een precedent dat de filmwereld omarmde. Deze editie gaan ze nog een stapje verder, nu zal ook videogamemuziek een spotlight krijgen met het concert 'PRESS PLAY'. Het vindt plaats op woensdag 19 oktober in de Capitole. Tickets zijn nog altijd verkrijgbaar.

"Een onderbelicht en ondergewaardeerd facet van films en de filmindustrie"

Naast films zijn er ook de 'Talkies'. Regisseurs en filmmakers komen daar een babbeltje slaan over hun werk. Een aanrader voor wie een middagje de behind the scenes van de filmwereld wil leren kennen, rechtstreeks van mensen die er middenin zitten. Voor wie nog meer gebabbel wil, maar daar niet voor uit zijn zetel wil, is er ook de podcast 'Sunset Confessions'. In samenwerking met De Morgen heeft Film Fest Gent verschillende verhalen verzameld uit het verleden van het festival. Die worden in vijf afleveringen gebundeld en staan al allemaal op het internet vrij ter beschikking. De verhalen worden verteld door Ben van Alboom en worden aangevuld met anekdotes van de mensen die er sinds het prille begin al bij zijn.

How 2 meet celebs

Kies uit het programmaboekje een filmvertoning met een gast, misschien krijg je wel de kans om je idool een vraag te stellen. Echte durvers kunnen ook in de late uurtjes een drankje bestellen in de Sunset, daar lopen vaak een heleboel bekende gezichten rond. Succes verzekerd! (*Schamper is niet verantwoordelijk voor gebeurlijk BV-drama).