Recensie: Drag Race Belgique

"You’re all born naked and the rest is drag!" De slogan van de Amerikaanse reality-competitiereeks 'Rupaul’s drag race' gaat in België niet meer alleen over Manneken Pis: België heeft sinds 16 februari een eigen spin-off, genaamd 'Drag race Belgique'.

Aan de naam te horen is het dus eerder een Waalse versie dan een 'Belgische'. Hoewel het initieel wat demotiverend was om in het Frans te moeten kijken, was ik verbaasd dat RTBF, de zender waarop het wordt uitgezonden, elke week de afleveringen gratis online zette met goede ondertitels. Dat kom je niet vaak tegen. Ik zat dan ook steevast elke donderdag te wachten om de nieuwe aflevering te bekijken.

De cast is voor mij waar de serie echt tot z'n recht komt. Voor mensen bij wie dit hun eerste contact is met de Belgische dragscene, is deze cast een enorm goede en diverse representatie van wat men kan verwachten op vlak van dragstijlen (hoewel de diversiteit op vlak van huidskleur nogal ontbreekt). Zo zijn er meer cabaret-gerichte queens, conceptuele fashionqueens, enzovoort. Voor elk wat wils dus. Alhoewel de meerderheid van de cast uit Brussel komt, doen er ook queens mee die eerder in Gent bekend zijn. Susan from Grindr van House of Lux en Valenciaga van het dragcollectief Vile Motif zijn twee enorm goede vertegenwoordigers van wat Gent te bieden heeft. Maar ook de Brusselse queens hebben veel hard hitters. Persoonlijke favorieten daar zijn Athena Sorgelikis en Drag Couenne, die elke week verbazingwekkende interpretaties van de runway-thema's vertonen. Een cast om U tegen te zeggen!

Een cast om U tegen te zeggen!

Het programma staat echter nog niet helemaal op punt. Sommige aspecten waren wat minder, waaronder de jury. Die bestaat uit Rita Baga, een Canadese dragqueen wier connectie met België is dat die er ooit gestudeerd heeft, Lufy, een influencer, en Mustii, een zanger/acteur. Ook is er elke week een ander gastjurylid. Het grootste probleem is dat het panel amper voeling lijkt te hebben met de Belgische dragscene of met drag in het algemeen. Het charisma van Rita Baga als host tegenover de queens en gastjuryleden lijkt geforceerd, alsof ze niet weet waar ze is en wie de mensen rondom haar zijn. Lufy lijkt ze weinig voeling te hebben met de diversiteit aan dragstijlen die buiten haar nauwe perspectief liggen, waardoor het lijkt alsof ze er niet wil zijn. Dit geldt ook voor de gastjuryleden, die amper weten waarvoor ze zijn uitgenodigd. Het enige jurylid dat oprecht geëngageerd lijkt, is Mustii, maar zelfs hij kan het jurypanel niet redden.

Al bij al is het eerste seizoen een goede introductie en representatie van wat je kan verwachten van de Belgische dragscene, maar er is nog veel groeipotentieel op bepaalde vlakken. Laten we hopen dat het tweede seizoen een even goede cast en een nog beter jurypanel brengt.