Best of: Cafés in de Overpoort

Zin om te gaan dansen, maar geen idee waar? Wij bezochten enkele willekeurige cafés in de Overpoort en vonden de beste én slechtste die de bekendste Gentse uitgaansbuurt te bieden heeft. Aan deze lijst kan je niet twijfelen, zelfs geen klein beetje.

Klub XIII

Een helse doodskist van fils à papa en overprijsde drankjes. Je wordt binnengelokt door de leuke lichtjes en een mooie gevel, maar eens je je in de muffe meute mensen begeeft, begin je jezelf af te vragen of je dit hele uitgaansgebeuren eigenlijk wel zo leuk vindt. Achtienjarigen zitten elkaar in de hoek binnen te doen terwijl een zelfverklaarde EDM-dj zijn persoonlijke Spotify-afspeellijst door de boxen ramt. Nu ja, dat alles enkel als je effectief binnengeraakt: te veel kleren aan? Te weinig? Schreeuwt je outfit niet 'mijn papa is advocaat en ik spendeer mijn zomers op een jacht in Zuid-Frankrijk'? Dan moet je niet hopen op een plekje op de dansvloer. De vraag is natuurlijk of dat per se zo erg is. Wij denken alleszinds van niet.

Delta

Delta is die sympathieke jaargenoot die naar elke les gaat en waar je altijd een praatje mee maakt, ook al heeft die niet zo heel veel persoonlijkheid. De pintjes zijn er goedkoop en worden geserveerd door sympathieke studenten. De muziek is weinig verrassend, en na twintig keer 'Party in the U.S.A.' heb je het misschien wel gehad. Maar goed, wat verwacht je precies van een studentencafé? De sfeer is oké, er is ruimte genoeg om te dansen en er worden leuke TD's georganiseerd. Daarnaast is het een van de weinige cafés die volledig uitgebaat wordt door een studentenvereniging, wat natuurlijk een indrukwekkend initiatief is. Er hangt wel voortdurend een geurtje, omdat er iets vreemds aan de hand is met de toiletten.

't Kofschip

Een schat van een café. Laat je niet misleiden door de doffe gevel: hier vindt steeds het beste feestje van de straat plaats (op voorwaarde dat er geen rij aan de ingang staat). Leuke lichtjes, vriendelijke bediening en muziek die je het gevoel geeft dat dit 2013 in plaats van 2023 is. Er zijn veel podia waar je dansmoves nét iets beter te zien zijn – en die mogelijks een veiligheidsrisico inhouden. Daarnaast is het een van de cafés waar je je als queer waarschijnlijk het veiligst zal voelen, door de aanwezigheid van de LGBTQ+-vereniging Acantha. Met andere woorden: de sfeer zit hier steeds goed. Minpunten krijgt dit café voor de toiletten. De toiletten van 't Kofschip zijn de plek waar dromen van een betere toekomst komen te sterven.