Pol&Soc is de marginalisatie beu

Er heerst grote onvrede bij studenten van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen. Ze hebben er genoeg van om steeds het mikpunt van spot te zijn. De meningen zijn voor een keer niet verdeeld: het moet stoppen.

Anna-Maria is net haar herbruikbare drinkfles aan het bijvullen wanneer we vragen naar haar motivatie om zich in te schrijven aan de faculteit. "Ik heb voor sociologie gekozen omdat ik veel mensenkennis heb en omdat de Simontest zei dat drie uur wiskunde in het middelbaar voldoende voorkennis geeft. Het probleem is dat al de andere faculteiten zich superieur voelen ten opzichte van ons. We zijn het beu om de grap aan te moeten horen dat we later in de McDonald's zullen moeten gaan werken, daar ons diploma waardeloos is."

Ook over het gerucht dat Pol&Soc een specifiek politiek publiek aantrekt wil ze iets kwijt. "Het is een grove misvatting dat iedereen hier een linkse rakker is die voor PVDA stemt. Neen, wij stemmen met z'n allen op Groen. Hoe denk je anders dat die partij nog steeds niet onder de kiesdrempel is gezakt?"

Sander studeert politieke wetenschappen en denkt de oorzaak van de kwalijke connotatie van zijn richting gevonden te hebben. "Het is allemaal de schuld van die humanes. Die denken dat het allemaal zo makkelijk zal gaan als in het middelbaar, maar na twee lessen statistiek roepen ze al om hun moeder. Wij zijn dus ook échte wetenschappers, hé."

De faculteitsraad pakte op Twitter alvast uit met een stevig dreigement: "Als het nog lang zo doorgaat, sluiten we ons aan bij HOGENT! Daar worden we tenminste niet aanzien als het kneusje."