Battle of the workout videos

In de lente van 2020 begon de gehele populatie plots workoutvideo's op YouTube te bingen. Tijd om terug te keren naar deze krochten van het internet, en om definitief af te rekenen met de coronakilo's die nooit zijn verdwenen.

Splitten en spagaten

Beginnen doen we met de moeder aller workoutvideo's. In de jaren 80 was Jane Fonda hét rolmodel bij uitstek voor huiskamerfitness. Miljoenen vrouwen spiegelden zich aan de blonde semi-godheid die in spandex en beenwarmers moeiteloos een been in haar nek legde.

Qua laagdrempeligheid begint de video alvast uitstekend. Na een tijdje ontspoort de routine echter compleet voor wie niet al te lenig is. Splitten en spagaten vliegen in het rond, je hamstrings scheuren al door ernaar te kijken. De oefeningen zijn veel hetzelfde; je ziet lichaamshoudingen waarvan je niet eens wist dat ze mogelijk waren. Originaliteit is dus niet helemaal afwezig. Het intromuziekje is geweldig en past bij de vibe van het decor en de figuranten. Gedurende de hele workout hoor je op de achtergrond een gezapig deuntje dat steeds een beetje verandert, zonder bruuske stijlbreuken. De timing van spreken en bewegen op de muziek is steeds on point. En dat voor meer dan een uur lang! Ronduit indrukwekkend. De videokwaliteit is veertig jaar later nog steeds meer dan degelijk. Stabiele camera, verschillende perspectieven, af en toen een close-up. Jane Fonda is natuurlijk een icoon. De comments op YouTube bevestigen dit unisono met tal van anekdotes over hoe ze een inspiratie vormde voor zovele vrouwen. Wie een hele generatie aan het sporten krijgt verdient een maximumscore op het onderdeel 'inspirerende lesgever'.

Totaalscore: 7/10

Jane Fonda's Original Workout

Generic fitness

We gaan verder met een "no equipment bodyweight workout"-video. Een fitte jongeman met ontbloot bovenlijf doet allerlei oefeningen voor, zonder iets van uitleg te geven. De stijl is duidelijk een stuk afstandelijker dan bij Jane Fonda. Waarom hebben dit soort gastjes altijd witte sokken aan en AirPods in? Waarschijnlijk gaat hij straks ook nog een proteïneshake drinken.

Waarom hebben dit soort gastjes altijd witte sokken aan en AirPods in?

De reeks begint met een vreemde manier van opdrukken ver boven mijn fysieke capaciteiten. Het hoge tempo bij de opeenvolging van oefeningen maakt de uitvoering knap lastig voor beginners. Ook qua originaliteit valt het tegen. Squatten, planken en lunges kan een sportieve student zelf ook wel bedenken. De muziek bij de video zou zo uit een workoutplaylist overgenomen kunnen zijn. Het is vrij standaard, maar er is niet veel mis mee. Het is begrijpelijk dat hij kiest voor muziek zonder auteursrechten. De algemene videokwaliteit is prima: het soort beeld dat je verwacht op een YouTubekanaal met een miljoen abonnees. Ten slotte de categorie 'inspirerende lesgever': er zijn misschien mannen die opkijken naar zijn kathedraal van een lichaam, maar veel inspirerend is er niet aan. Uiteindelijk is het een generiek joch dat generieke video's op YouTube maakt.

Totaalscore: 4/10

10 Minutes Morning Workout

Aerobics in den OKRA

Ook senioren deden tijdens de lockdowns volop aan sport. En aangezien sommige studenten de conditie van een hoogbejaarde hebben, wagen we ons aan een "aerobic sessie" van seniorenvereniging OKRA.

Dit is een absoluut toonbeeld van laagdrempeligheid. "We stappen mee op de muziek" is een instructie die iedereen begrijpt, én perfect kan uitvoeren. De bewegingen zijn simpel en katapulteren je af en toe terug in de tijd, naar toen je nog danste op een schoolfeest. Hoewel de originaliteit een beetje verloren gaat door de eenvoud, heeft Patricia van OKRA toch haar best gedaan. De muziek is best prima, zeker door het dansje dat ze erbij verzonnen hebben. Het is niet de typische sportmuziek waar mensen mee gaan joggen, maar dat deert niet zo in de gezellige parochiezaal die als filmset diende.

De videokwaliteit is zeer matig omdat de camera manueel bediend werd en het geluid werd opgenomen met een geïntegreerde microfoon. Patricia is een van de gevierde coronahelden die de maatschappij rechthielden met een tomeloze inzet. Steeds paraat voor een babbeltje zodat de ouderen zich niet verwaarloosd voelden. Een inspirerende lesgever? Jazeker!

Totaalscore: 7/10

Beweeg in uw kot met OKRA

Kids @ the gym

Eindigen doen we met een stukje Vlaams erfgoed. Een oorwurm, een meezinger, een muzikaal chef-d'oeuvre: 'Ochtendgymnastiek' van Samson & Gert.

Omdat iedereen, jong en oud, kan meedoen met de pasjes, scoort deze video hoog qua laagdrempeligheid. Plezier hebben is belangrijker dan de sportieve prestatie. Kijk maar naar Samson, die heeft duidelijk ook een leuke tijd vanuit zijn mand. Ook qua originaliteit scoort deze hit goed. In de videoclip zie je danspasjes die je nog nooit eerder hebt gezien. Muziek, tja. Wat kan je daar nog over vertellen? Bij het horen van de intro begint iedere normaal functionerende student al enthousiast te springen en de verzen zitten in ieders geheugen gebrand. Betere gymnastiekmuziek zal er niet meer geschreven worden. De videokwaliteit stamt duidelijk uit de jaren 90, en dat geeft onvermijdelijk enkele minpunten. Toch zijn er al enkele zieke edits die hun tijd voor waren. Wie Gert Verhulst tegenwoordig ziet rondsloffen in 'De Verhulstjes' kan hem nauwelijks een inspirerende lesgever noemen. Zijn frisheid uit de videoclip is duidelijk verloren gegaan doorheen de jaren. Misschien ziet de gemiddelde economiestudent er nog iets in, aangezien hij wel ontegensprekelijk een succesvolle ondernemer is.

Totaalscore: 9/10

Samson & Gert - Ochtendgymnastiek