Just DO! it: het ondernemingscentrum van UGent

Eureka! Jij hebt een grandioos businessplan waarmee je de wereld omver wil blazen. Alleen, hoe moet het nu verder?

DO!, een afkorting voor 'Durf Ondernemen!', is het expertisecentrum voor ondernemerschap aan UGent. The Foundry, hun thuisbasis in campus Rommelaere, is een toevluchtsoord voor UGent'ers die de ondernemersmicrobe te pakken hebben.

Er zijn verschillende trajecten. Je kan op gesprek gaan bij een van de DO!-coaches om je ondernemingsidee, groot of klein, te doen groeien. Competitiebeesten op zoek naar een netwerk en startkapitaal kunnen zich inschrijven voor het start-upprogramma 'Expedition DO!'. De nieuwsgierige twijfelaar kan dan weer terecht op een van de verscheidene events die ze organiseren. Wanneer je businessplan al wat verder ontwikkeld is, heb je de mogelijkheid om het statuut 'student-ondernemer' aan te vragen. Dit brengt enkele voordelen met zich mee: zo kan je altijd terecht in de coworkingruimtes in The Foundry, heb je recht op studieflexibiliteit en word je lid van de DO!-community.

Kyanu Delrue, Emilio Van Der Linden en Simon De Geyter zijn student-ondernemers. Zij richtten een tijdje geleden hun start-up Rebin op. Hiermee willen ze vuilnisophaling efficiënter doen verlopen.

"Nadat we verscheidene overvolle vuilbakken met zwerfvuil aantroffen, vroegen we ons af: 'Waarom worden onze vuilbakken niet eerder geledigd?' Na enkele gesprekken met een handvol gemeenten en overheidsinstellingen werd de oorzaak van het probleem al snel duidelijk: de ophaling van publieke vuilbakken verloopt inefficiënt door de achterhaalde methodiek. Dit inspireerde ons om de handen in elkaar te slaan en een oplossing te bedenken."

"Om ons idee verder te laten groeien besloten we om deel te nemen aan het 'Start for Future'-zomerprogramma. Dit is een Europees programma dat twee maanden lang workshops geeft over ondernemersschap. We werden bijgestaan door een coach die ons continu feedback gaf. In dit programma hebben we ons concept uitgewerkt tot een gedetailleerde oplossing. Van de achttien deelnemende Europese teams werd ons idee verkozen tot het meest innovatieve idee en werd DO! onze incubator (bedrijf dat startende ondernemers op weg helpt, red.). De coaching die we tot nu toe al kregen van DO! was zeer leerrijk. Wanneer wij met vragen of problemen zitten, dan geeft onze coach Tom goed advies. Hij is heel toegankelijk en verrast ons telkens door de contacten in zijn brede netwerk die ons steeds verder op weg helpen."

Studeren en ondernemerschap is niet altijd een match made in heaven

Studeren en ondernemerschap is niet altijd een match made in heaven. Het is veel extra werk en er is discipline en werklust voor nodig. "Op dit moment is studies en een start-up combineren nog haalbaar voor ons. Naarmate de examens naderen zal deze combinatie waarschijnlijk moeilijker verlopen. Een goede planning maken zal nodig zijn om deze periode succesvol te overbruggen. Tot op heden hebben we het statuut 'student-ondernemer' nog niet moeten gebruiken. In de toekomst zal dit misschien wel nog zijn nut bewijzen, bijvoorbeeld als er een examen samenvalt met een belangrijke meeting."