Van Gent tot New York

Naast het lesgeven ook nog studiereizen naar New York en Londen plannen, is iets waar weinig lesgevers voor zouden tekenen. Toch is dat waar Sofie Hondeghem, lector Engels aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, zich de voorbije jaren mee bezighield. Zo gaf ze de economisten een unieke kijk in de financiële wereld. De keuze voor New York en Londen mag niet verbazen. Sofie is namelijk zelf geboren in San Fransisco, waar haar vader aan UCSF een PhD behaalde en een cardiovasculair labo leidde.

Na te studeren in en werken bij onder andere Vlerick Business School belandde ze door puur toeval in de wereld van het onderwijs. "Op een bepaald moment was er bij Vlerick een buitenlandse gastspreker die wegviel. Ik heb toen nietsvermoedend mijn hand in de lucht gestoken om die les zelf te geven, nooit denkende dat ik in het onderwijs zou belanden. Ik vond die les zo leuk om te geven dat ik dat permanent wilde doen."

Het idee voor de studiereizen groeide tijdens een vergadering over internationalisering. "Ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en gezegd dat ik het wel zag zitten om iets te organiseren." De reis kreeg de naam NY-LON. "Nylon is een erg sterke kunststof. Op deze manier maken we de studenten letterlijk een stukje flexibeler en sterker." Omwille van de gevolgen van de pandemie en een nieuw UGent-kader voor internationale initiatieven is Sofie's NY-LON project dit jaar helaas aan z'n laatste reis toe. Het project blijft echter voortbestaan in de vele reünies en herinneringen die zij en haar studenten blijven koesteren.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)