"Wij hebben een theecantus"

Koffieklets met Moeder Theepot

Gent barst van de originele verenigingen, en Moeder Theepot verdient alvast een plek op die lijst. Sara Van Tilborgh, vicepraeses van de vereniging en – schandalig! – niet-theedrinker, vertelt ons dat Moeder Theepot veel meer inhoudt dan enkel thee.

Hoe zou je Moeder Theepot beschrijven als vereniging?

"Moeder Theepot is een iets alternatievere studentenvereniging. Wij hebben geen dopen en geen cantussen, maar wel een theecantus. Regelmatig organiseren we theekransjes en andere evenementen. Bij ons is iedereen welkom. Je kunt heel gemakkelijk lid worden. Je hoeft zelfs niet per se thee te drinken, er is ook koffie en chocomelk op onze evenementen. We zijn echt een hele warme vereniging, en worden dan ook 'de warmste studentenvereniging van Gent' genoemd."

"Er is ook taart!"

Hoe is die warmste vereniging van Gent ontstaan?

"Ooit waren er vier studenten met een gemeenschappelijke liefde voor thee, die een alternatieve vereniging misten. Ze hebben die dan maar zelf opgericht: Moeder Theepot. Dit jaar vieren we ons tweede lustrumjaar, aangezien we tien jaar bestaan. Er komen trouwens nog allerlei activiteiten om dat te vieren. De lustrumweek vindt plaats in het tweede semester. Ik mag nog niet te veel verklappen, maar er komt een bal en een springkasteel in de podiumzaal."

Zijn jullie dan geen theepuristen?

"Er zijn er misschien enkelen die theezakjes snobben (lacht) maar je gaat zeker nog steeds aanvaard worden. Er zijn immers verschillende redenen om bij ons te komen, niet enkel uit liefde voor thee. Sommigen komen effectief omdat ze houden van thee, want op onze evenementen zijn er altijd verschillende soorten thee aanwezig. In het algemeen gaat het echter vooral om de gezelligheid van de theekransjes en het samen praten, de sfeer die we creëren. Er is ook taart! Heel veel mensen, waaronder ik, zijn bij Moeder Theepot terechtgekomen uit liefde voor taart."

Wordt die taart zelf gemaakt?

"Soms wel, maar meestal niet. Er zijn altijd heel veel soorten, onlangs hadden we veertien taarten ..."

Sorry, wat? Op één evenement?

"Ja, het was ons eerste evenement. We boden verschillende soorten taarten aan van bakkerijen overal in Gent, bijvoorbeeld brownies van Mayana en taarten van bij Tartes de Françoise. We hebben ook steeds glutenvrije en vegan opties, van bij Madam Bakster en Cake Moss bijvoorbeeld. Dat zijn dus heel veel opties. Soms zijn er ook cupcakes. Vorig jaar hadden we een theekransje in het thema van Harry Potter, een praesidiumlid had toen honderd cupcakes gebakken die telkens gevuld waren met het kleur van een van de vier huizen. De cupcake waarin je beet, bepaalde je huis en daar kreeg je een pin van."

Dat klinkt allemaal heel gezellig. Waar vinden jullie theekransjes plaats?

"De theekransjes gebeuren meestal in de podiumzaal van de Therminal en nu af en toe in de studententuin aan Campus Sterre als het weer het toelaat. Iedereen is altijd welkom!"