Binnenkort geen fysieke studentenkaart meer

Kijk nog maar eens goed naar je witte plastic kaartje met pasfoto uit het middelbaar. Die wordt vervangen door een virtueel alternatief. De foto blijft echter wel. Arthur Deruytter, bestuurder Digitalisering van de Gentse Studentenraad, licht toe.

Hoe zal deze virtuele studentenkaart werken?

"De eSID, electronic Student ID, wordt opgeslagen in een app die je zal moeten downloaden op je gsm. De app vermeldt dezelfde gegevens als degene die op de huidige studentenkaarten staan, waaronder een foto, plus een QR-code. Het is een beetje hetzelfde principe als de CovidSafeBE-app: de QR-code wordt enkel voor authenticatie gebruikt. Het wordt de eerste app gemaakt door UGent, voor UGent. Bij examens zal er niet meer naar de studentenkaart gekeken worden, maar zal de QR-code gescand worden. Dit is perfect doenbaar op een veilige manier, want voor examens op computer moet je ook je gsm gebruiken voor authenticatie."

Hoe ver staat het ontwikkelingsproces?

"Heel veel directies en diensten moeten nog akkoord gaan met de implementatie, maar in het begin van het tweede semester start de proefperiode van de app bij een aantal studenten. Het wordt nog niet getest op UGent-medewerkers omdat medewerkerskaarten veel meer kunnen, namelijk poorten en slagbomen openen. Dat is een heel stuk moeilijker qua uitvoering."

Zullen studenten zich dan enkel digitaal kunnen identificeren?

"Binnen een paar jaar zal de fysieke studentenkaart niet meer gemaakt worden. De QR-code zal wel geprint kunnen worden, zodat mensen die al dan niet tijdelijk zonder gsm zitten toch nog hun identiteit als student kunnen bewijzen. Als de batterij van je gsm plots leeg is, heb je uiteraard wel een probleem. Maar dat probleem doet zich ook voor als je je studentenkaart kwijt bent of niet bij hebt."

"Het wordt de eerste app gemaakt door de UGent, voor de UGent"

Gebeurt deze verandering uit noodzaak?

"Het is een toekomstgerichte investering, want het ondersteunt ook de Europese standaard voor studentenkaarten. Het is ook een grote kostenvermindering, want het maken van zo'n studentenkaart kost gigantisch veel geld aan UGent. Het is een arbeids- en tijdsintensief proces. De technologie in de resto's, bibliotheken en printers aanpassen zal ook wel een investering vereisen, maar het is een duurzame oplossing."

Zijn er specifieke voordelen aan de eSID verbonden?

"Studenten die bij inschrijving niet fysiek naar het Ufo kunnen komen om de kaart te gaan ophalen, bijvoorbeeld internationale studenten, kunnen direct toegang krijgen tot hun 'kaart'. Ze moeten geen twee weken wachten tot de internationale post daar is. Op post wordt dan ook bespaard. We waren de eerste universiteit met volledig online inschrijvingen, en nu sluit die elektronische studentenkaart daar naadloos bij aan. Een elektronische studentenkaart is bovendien exacter wat betreft de geldigheid na afstuderen. Als ik in mijn laatste jaar een nieuwe kaart zou aanvragen bij UGent, dan staat er op die kaart dat ze nog zes jaar geldig is, waardoor ik nog zes jaar van studentenkorting kan genieten, zoals in de Kinepolis (fraude wordt niet aangemoedigd maar doe met deze informatie wat je wilt, red.)."