Is een gezond leven mogelijk voor de student?

Vallen studies en vertier te combineren met een gezonde levensstijl? Een kritische analyse van de aanbevelingen van het Vlaams Instituut Gezond Leven biedt een antwoord op deze vraag.

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft heel wat tips op vlak van voeding, beweging, mentaal welbevinden, tabak en gezond leefmilieu. Bij het onderdeel 'tabak' adviseren ze bijvoorbeeld om niet te beginnen met roken. Ze hebben ook praktischer advies, namelijk dat je om het halfuur moet rechtstaan als je minder rugpijn wil hebben. Want het sedentair gedrag waartoe het studentenleven ons dwingt, maakt ons even fit als de gemiddelde rusthuisbewoner. Meer bewegen verbetert naast slaap en mentale gezondheid ook onze concentratie, dus misschien is het tijd om die goede voornemens serieus te nemen!

Zitten heeft een tijdlimiet

Positief aan het studentenleven is dat studenten heel vaak fietsen of te voet gaan. Als je de tram of bus neemt is het beter om te blijven rechtstaan, want acht uur per dag zitten is blijkbaar een absoluut maximum. De gemiddelde mens is echter tussen 15 en 16 uur wakker overdag – een student waarschijnlijk nog meer dan dat. Dat we de helft van de dag níét mogen zitten, komt voor sommigen misschien als een schok.

De website van het instituut voorziet een test die inschat of je te veel zit. Wanneer de bewegingstest wordt ingevuld voor een pendelstudent die dagelijks bijna twee uur op de trein zit, wordt de student in kwestie vergeleken met een koala. De koala zit in de oranje zone op de bewegingsas, niet heel ver van de rode zone. Kan men het die student kwalijk nemen dat lessen en treinritten nu eenmaal zittende gelegenheden zijn? Nee. Maar de oplossing bevindt zich in de vrije tijd van deze student. Compensatie voor al het zitten is mogelijk wanneer minstens vijf uur per week matig intensief bewogen wordt, bijvoorbeeld fietsen of stevig stappen.

Wennen aan rechtstaan?

Alvorens je een haat-liefderelatie ontwikkelt met tafels en stoelen – want dat dreigt te gebeuren nu je weet dat zittijd een limiet heeft. Je houdt je bijvoorbeeld een paar uur bezig met soep maken. Dat is een productieve bezigheid, omdat je rechtstaat en bovendien gezond eten klaarmaakt, maar je gaat ook rugpijn krijgen als je probeert recht te staan aan een keukentafel die niet op juiste hoogte is om groenten rechtstaand te snijden. Dilemma!

Alcohol en frituursnacks zijn nu eenmaal onmisbaar voor de Overpoortexperience

Wel, zitten is blijkbaar niet zo schadelijk als je om het halfuur rechtstaat, omdat je op die manier je spieren uit hun slaapmodus haalt. Je kan bijvoorbeeld enkel een glas water op je bureau zetten zodat je regelmatig moet rechtstaan om het te vullen. Het is dus geen probleem dat je tijdens het schrijven van papers dagenlang neerzit, hetzij aan een bureau of op een bed (elk zijn ding), zolang je elke dertig minuten even je beentjes strekt. Dat is een heuse opluchting, want als student niét zitten, is moeilijk te bedenken.

Uiteraard hebben de elite-eigenaars van een standing desk dit probleem niet, maar niet iedereen heeft daar het budget of de handigheid voor. Hoewel je online goedkope alternatieven vindt voor een standing desk, alsook doe-het-zelfprojecten, komt een kot meestal al met een bureau en is boren in de muren niet toegelaten. Stapels boeken en dozen boven op een bureau mankeren dan weer aan esthetiek en stabiliteit.

(Geen) dagelijkse kost

Een student moet veel groenten eten, en niet altijd dezelfde! Zeg 'nee' tegen het tomaat-paprika-komkommerleven! Zeg 'ja' tegen prei, rode kool en spruitjes! Of hou het bij gemakkelijk te bereiden groenten zoals courgettes en wortels, of zo. De diepvriezer is je vriend: zowel voor voorgesneden diepvriesgroenten als voor het deel van je brood dat je nooit op tijd zal kunnen consumeren, en andere voedselrestjes. Snacken kan je doen met zo min mogelijk bewerkte producten: noten, fruit, snoepgroentjes, enzovoort.

Acht uur per dag zitten is een absoluut maximum

Twee uur voor het slapengaan zou je eigenlijk niets meer mogen eten. Waarschijnlijk zou je ook twee uur voor het slapengaan geen alcohol meer mogen consumeren, maar alcohol en frituursnacks zijn nu eenmaal onmisbaar voor de Overpoortexperience. Advies hierrond zou dus luiden als volgt: "doe het niet te vaak, en dans veel."

Het vergt wat planning, maar als je lekkere (en simpele) receptjes opzoekt zodat je een weekmenu en boodschappenlijstje kunt maken, zal je waarschijnlijk minder fastfood bestellen. Naast de website en app 'Zeker gezond' van het Vlaams Instituut Gezond Leven, kan je op YouTube en TikTok ook allerhande gezonde recepten vinden, specifiek gericht op studenten met een klein budget.

Conclusie

Het is zeker mogelijk om gezond te leven als student. Dus leg die chips weg, veeg de kruimels van jouw T-shirt en ga een toertje wandelen! Of verlaat je kot met opzet op het laatste nippertje voor je trein, zodat je een sprintje kan trekken. Zo is het leven weer eens spannend.