Chat-tool Epione breidt uit

Een interview met oprichters en studenten Oshin Ghiotto en Jarne Ghijsels

Een chatlijn voor en door studenten die openstaat voor iedereen met mentale problemen of voor wie gewoon het hart wil luchten: dat is Epione. Het initiatief startte vorig jaar aan de UGent, maar breidt nu uit naar andere instellingen.

Wat is Epione?

Jarne: "Epione is een laagdrempelige anonieme chat-tool waar studenten terecht kunnen om hun hart te luchten over verschillende problemen waar ze mee zitten."

Hoe is het project ontstaan?

Oshin: "Als beleidsverantwoordelijke mentaal welzijn bij mijn studentenraad heb ik in 2020 heel veel klachten en hulpkreten opgevangen van mensen die niet wisten waar ze terecht konden. Tijdens corona waren de studentenpsychologen overbelast. Er werd doorverwezen naar externe psychologen, maar die zijn vrij duur. Praatsessies zijn ook eerder voor mensen die geen sociale angst hebben en die met problemen zitten zoals stress of faalangst. Als je over seksueel grensoverschrijdend gedrag, depressie, misschien zelfs suïcidale gedachten wil praten, is dat veel moeilijker om in groep te doen. Er was nood aan iets anoniemers en laagdrempeligers."

Waarin verschilt Epione van andere chat-tools?

Oshin: "Teleblok biedt hulp aan studenten, maar specifiek op vlak van studieproblemen. Je kan er dus niet echt gaan praten over de mentale gevolgen die je studies met zich meebrengen. Andere chatlijnen zijn er wel voor mentale problemen groot en klein, maar dan niet specifiek voor studenten. Dat verhoogt opnieuw de drempel, want als student heb je soms gewoon nood aan iemand die jou begrijpt. Ik denk dat we de studentenpsychologen een beetje kunnen ondersteunen door er te zijn voor mensen die niet kunnen wachten op hun afspraak of voor mensen die iets laagdrempeliger willen dan een professional. De meeste studenten weten bijvoorbeeld wel ongeveer hoe ze een GIT moeten aanpakken, maar ze willen soms ook gewoon hun hart luchten. Niet iedereen zou direct tegen hun trajectbegeleider durven te zeggen dat ze het niet helemaal zien zitten om een traject samen te stellen."

Wat houdt de uitbreiding van Epione in?

Jarne: "We zijn gestart met een pilootproject binnen UGent, en in november zal Epione een jaar operatief zijn. Nu breiden we uit naar alle hogeronderwijsinstellingen binnen de Associatie UGent. We willen nu vooral inzetten op bereik: een groter, diverser publiek van alle studenten in Gent."

"Ik denk dat we de studentenpsychologen een beetje kunnen ondersteunen." - Oshin Ghiotto

Oshin: "Nu zijn wij bezig een bestuur samen te stellen. Sinds het begin leiden wij met twee een team van dertig vrijwilligers, maar we zijn nu op zoek naar een vrijwilligerscoördinator die mij kan ondersteunen met chatlogs, teambuildings, opleidingen en lezingen. Onze vrijwilligers krijgen een dagopleiding in samenwerking met AWEL. Dit semester zijn er twee opleidingsdagen. We zijn ook aan het kijken naar een penning die ons kan ondersteunen wat betreft financiën, en dan ook nog een communicatieverantwoordelijke. Momenteel bereiken we al heel wat mensen, op Ufora en op onze socials, maar als we willen uitrollen naar heel Gent, moeten we ook wel maken dat we heel Gent mee hebben."

Jarne: "We zijn bezig een stevige basis op te bouwen. Ik hoop dat het iets is dat binnen de studentengemeenschap zijn plek gaat kennen, waar mensen misschien binnen tien jaar nog mee bezig zijn. Peer support is sowieso de toekomst, dus we kunnen er beter nu al mee beginnen."

Epione is elke dag van de week beschikbaar tussen 19 en 23 uur. De uren kunnen licht verschillen afhankelijk van de beschikbaarheid van vrijwilligers. Op woensdag 5 oktober, 19u, kan je een infosessie bijwonen over de werking van het bestuur en hoe je kan vrijwilligen.