Zesdaagse: afzien en genieten

Tuur Dens als debutant in de Zesdaagse van Gent

De Zesdaagse van Gent, de wielertrots van de Arteveldestad, boldert weer doorheen 't Kuipke. Na een schrikkeljaar wordt de wielerpiste weer bereden door de beste renners. Tussen de profrenners rijdt dit jaar ook UGent-student Tuur Dens als debutant.

Eerst een beknopte spoedcursus. De Zesdaagse is een wielerwedstrijd die – u raadt het al – zes dagen duurt. Hierin nemen twaalf koppels het tegen elkaar op. Je wint een zesdaagse door één of meerdere rondes voorsprong te nemen op de andere koppels. Als je hetzelfde aantal rondes hebt als een ander team, dan geeft het puntentotaal de doorslag. Punten zijn te behalen in verschillende onderdelen (tijdritten, puntenkoers, supersprint, enzovoort). Het belangrijkste onderdeel van de Zesdaagse is de ploegkoers, want hier kan je de andere teams dubbelen en een ronde voorsprong pakken.

Tuur Dens, student tussen de profs

Tuur Dens en zijn kompaan

Tuur Dens, student industrieel ingenieur aan de UGent, rijdt zijn eerste Zesdaagse als prof in het team Etixx samen met Marc Hester. "Het verschil met de beloften is toch wel groot", zegt de 21-jarige renner. "Bij de beloften was het telkens maar één nummer per dag. Er werd dan wel harder gekoerst, maar nu is het de opeenvolging van nummers na elkaar die het veel zwaarder maakt."

Als debutant heeft Dens dan ook geen ambities om mee te strijden voor de eindoverwinning, maar volledig anoniem meerijden is ook zeker niet de bedoeling. "We staan nu laatste in het klassement, daar lig ik echter niet echt wakker van. Ik probeer me af en toe in de individuele nummers te laten zien." Iets wat na twee dagen al aardig gelukt is. Dens won al twee keer de tijdrit-baanronde, dat deed hij door 166,66 meter in 8,606 seconden te rijden (dat vergt een snelheid van zo'n 69 km/u!).

Een vooropgesteld doel om tweemaal de wereldtop achter zich te laten, was dat niet. "Ik ben redelijk explosief, dus die kortere nummers liggen mij wel. Ik had sowieso al gehoopt dat ik daar ergens dicht kon eindigen, maar twee keer winnen was wel onverwacht", glundert Tuur.

't Kuipke, dat is één en al sfeer! Toch?

Nadat de vorige editie niet kon doorgaan door corona, zijn er nu om dezelfde reden extra maatregelen. Zo mag er geen drank of eten binnen op de tribune en het middenplein. "Je merkt toch wel het verschil. Vooral op het middenplein, waar iedereen gewoonlijk schouder tegen schouder staat te feesten, is het nu een pak rustiger", merkt Dens op. "Maar natuurlijk heb ik veel liever dat de Zesdaagse kan doorgaan onder deze omstandigheden, dan dat het helemaal niet kan doorgaan."

"Het is een combinatie van genieten en afzien"

Met losbandig publiek of niet, een zesdaagse is lastig. "Omdat ik nog zo jong ben en die wereldklasse mis in vergelijking met de andere renners, is het vooral afzien. In de ploegkoersen gaan die mannen er stevig tegenaan en is het voor mij vooral van belang zo lang mogelijk te volgen en zo weinig mogelijk rondes te verliezen. Maar door zelf de nummers te kiezen die mij beter liggen, kan ik genieten, zeker als ik dan twee keer kan winnen", zegt de renner. "Het is dus een combinatie van genieten en afzien. Als debutant heb ik ook geen stress: alles kan en niets moet."