The Schamper Times

Er is nooit komkommertijd in Stuverland. Wat zijn uw vertegenwoordigers deze keer aan het uitspoken? Heel wat, zo blijkt. Ze bestendigen de digitale revolutie, redden de Eduma en ontfermen zich over bijzondere statuten.

GSR redt de Eduma

U las het al in onze vorige editie: de Eduma (educatieve masteropleiding) scheert geen hoge toppen. Studenten klagen dat de werklast te hoog is en de administratie te complex. De Gentse Studentenraad blijft gelukkig nooit bij de pakken zitten en springt in de bres voor onze toekomstige juffen en meesters. Zij zijn druk bezig met in kaart te brengen hoe de opleiding administratief vereenvoudigd kan worden, wat hopelijk leidt tot minder werklast voor deze leerkrachten in spe. Daarnaast zijn ze nog op zoek naar zogenaamde clusterverantwoordelijken: studenten die als vertegenwoordiger optreden van hun eigen specifieke educatieve master. Er zijn namelijk acht verschillende Eduma's en de problemen bij de Eduma Economie zijn misschien niet hetzelfde als bij die van de Lichamelijke Opvoeding. Zelf clusterverantwoordelijke worden? Stuur een mailtje naar eduma@gentstestudentenraad.be.

Een upgrade voor de bijzondere statuten

Door alle heisa vorig jaar rond het delen van samenvattingen was onze studentenraad bijna vergeten dat er nóg een aanpassing aan het onderwijs-en examenreglement is gebeurd. De bijzondere statuten, met name het bijzonder statuut voor personen met uitzonderlijke sociale of individuele omstandigheden, zijn toen erg verzwakt. Zo hebben studenten die een alternatief examenmoment hebben aangevraagd enkel nog recht op een alternatief moment in dezelfde examenperiode, terwijl dit vroeger in het volledige academiejaar mocht vallen. Ook zijn de voorwaarden om een bijzonder statuut te kunnen krijgen verstrengd. Zijn deze aanpassingen terecht? De studentenvertegenwoodigers vinden alvast van niet. Ze zoeken dan ook meningen, ervaringen en klachten over de bijzondere statuten. Zo kan er hopelijk gewerkt worden aan statuten die op lange termijn steviger zijn en alle studenten die wat hulp kunnen gebruiken betrokken worden. Zelf meedenken over hoe het beter kan? Stuur een postduif, schrijf het op een zandtapijt, maak een rooksignaal of stuur gewoon een mail naar duurzaamheid@gentsestudentenraad.be.

Digitale revolutie @UGent

Al is de UGent opnieuw open, het online lesgeven zal niet verdwijnen. Onze universteit werkt namelijk aan een tiental polyvalente ruimtes voor hybride lerenWie bij het horen van die term al een traumatische flashback naar vorig academiejaar krijgt, hoeft niet te panikeren. De ruimtes worden namelijk polyvalent (what's in a name?) ingericht voor samenwerking tussen studenten, on/off campus lesgeven en digitaal samenwerken met personen die zich ergens anders bevinden via weConnect. Ook zullen alle pc-lokalen tegen volgend jaar laptoplokalen worden, onder het mom van BYOD (Bring Your Own Device). De Gentse Studentenraad geeft input en kijkt mee naar waar deze polyvalente lokalen het beste komen en hoe ze het best in elkaar steken. Deze digitale revolutie mee vormgeven? Je raadt het al: stuur een mail naar digitalisering@gentsestudentenraad.be.