Studenten uitzinnig: prof stopt vroegtijdig les "omdat het vrijdag is"

"Ik wandelde langs de tweede verdieping in de Dunant en hoorde door de open deuren de prof in auditorium 2 zeggen dat het vrijdag is en dat hij daarom twee minuten vroeger stopt met de les", getuigt een gechoqueerde studente uit de derde bachelor psychologie. "Vrijwel onmiddellijk brak een hels kabaal los. Ik hoorde meisjes én jongens gillen als destijds tijdens een optreden van The Beatles.

"Mensen klapten zowaar hun handen stuk"

Bekomen van de eerste schrik, ging ik een kijkje nemen en zag dat allen rechtstonden voor een staande ovatie die minutenlang duurde. Mensen klapten zowaar hun handen stuk. Her en der waren ook studenten aan het huilen van geluk en vielen in elkaars armen. Zoiets moet je gezien hebben om te kunnen geloven. Ten slotte stopte het geklap, reikte de uitzinnige groep studenten elkaar de hand en begon 'Give Peace a Chance' van John Lennon te zingen. Daar zijn vriendschappen ontstaan en meer dan één groepje dat mij passeerde maakte gewag van 'nog een toepke ketten op mijn kot' en dergelijke."

Professor in kwestie, Alain Van Hiel, toont zich een tevreden man: "Ik gun die kinderen dat. Ze hebben het niet makkelijk en ik moet toegeven: mijn cursus is niet altijd the cream of the crop (lacht). Een 'integratief differentieel procesmodel van minderheids- en meerderheidsinvloed'? Amai zeg, eerlijk gezegd: soms is mijn maag er ook niet tegen bestand. O ja, het zou wel kunnen dat we volgende week 'ietsje' langer zullen moeten doordoen met de les, maar dat houden we voorlopig voor ons, hé? Hi-hi-hi!"