Rector getuigt: "Alle problemen op te lossen met een kettingzaag"

In een interview laat de rector weten een wondermiddel gevonden te hebben voor de problemen die onze universiteit en de maatschappij treffen: een kettingzaag.

"Toen we het plan bekendmaakten om alle bomen van een bosje in De Sterre om te zagen om het kotentekort tegen te gaan, zijn we op enorm veel kritiek gestuit", vertelt rector van de UGent Rik Van de Walle. "Maar toen ik hetzelfde plan toepaste op andere problemen, bleek het bijzonder effectief."

"Ik merkte het voor het eerst op bij enkele zeer gewone probleempjes. Vorige week, bijvoorbeeld, raakte ik buitengesloten uit mijn kantoor."

"Slotenmakers zijn oplichters en niemand in dit gebouw is bijzonder behulpzaam, dus ik zat vast. Tot ik deze hier zag liggen." (Van de Walle streelt de kettingzaag op zijn bureau vol affectie) "Ik dacht, als we het kotenprobleem kunnen oplossen door bossen te kappen, kan hij dit probleem misschien ook wel aan. In enkele seconden kon ik terug binnen. Ik had ondertussen al twintig minuten niets meer getweet: een schande. En het beste van al: nu mijn kantoor geen deur meer heeft, kan ik zeggen dat mijn deur altijd open staat voor iedereen met grieven. Dat zal zeer goed werken voor mijn imago."

"Na een tijdje merkte ik dat ik de kettingzaag niet eens moest aanzetten om allerlei problemen te verhelpen. Zoals mensen allicht weten, wordt momenteel overwogen om geen nieuwe professoren aan te werven aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Ik ging er enkele dagen geleden naartoe om met die mensen daar te praten. Ik stond een hele dag met mijn kettingzaag aan de ingang van campus Boekentoren om aspirant-hoogleraren toe te spreken, en niemand maakte aanstalte om naar het professorschap te vragen."

"Op een termijn van vier jaar willen we overschakelen naar een duurzame, volledig elektrische kettingzaag"

"Op een gegeven moment vermoedde ik zelfs dat mensen van de Blandijn wegliepen, waarschijnlijk om zich te gaan registreren aan andere faculteiten zoals Wetenschappen of Ingenieurswetenschappen en Architectuur. Mijn kettingzaagje heeft dus niet alleen het overschot aan professoren aan de Blandijn helpen oplossen, maar ook nog eens mensen overtuigd om naar STEM-richtingen te gaan. Fantastisch, toch?"

Ondanks het optimisme van Van de Walle is het nochtans geen eenzijdig positief verhaal. Er is ondertussen ook protest ontstaan tegen deze nieuwe strategische maatregelen van de rector. Zo zouden er stemmen binnen de UGent zijn die de kettingzaag te vervuilend vinden, voornamelijk omdat het een op benzine aangedreven machine is. De rector reageert begripvol. "Uiteraard is het niet ideaal. De grondstoffen die nodig zijn om mijn kettingzaag aan te drijven, kunnen moeilijk duurzaam genoemd worden. Daarom heb ik een plan in werking gezet om op een termijn van vier jaar over te schakelen naar een duurzame, volledig elektrische kettingzaag. Het is goed dat mensen kritiek geven. Mijn kantoor is ook altijd open voor mensen die dergelijke constructieve meningen hebben. Mijn kettingzaag zal zeker ook van de partij zijn."

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)