'Squid Game' inspireert nieuwe evaluatiemethode UGent

Tijdens vorige examenperiodes huurde de UGent Flanders Expo af om alles vlot te laten verlopen. Nu blijkt dat de huur van Flanders Expo een vijfjarig contract omvat en moet de UGent op zoek naar een andere invulling voor de ruimtes.

Omdat de Universiteit Gent een vijfjarig contract getekend heeft voor de huur van de Flanders Expo-zalen, moet het op zoek naar een alternatief om de extra ruimte niet zomaar leeg te laten staan. Vele brainstormsessies brachten geen soelaas, totdat Netflix uiteindelijk met de Koreaanse reeks 'Squid Game' op de proppen kwam.

De Netflix-serie zorgde voor een eurekamoment binnen de werkgroep die instaat voor de invulling van Flanders Expo. De verschillende grote zalen zullen elk ingekleed worden in het thema van het spel dat wordt gespeeld. Welke spelen dat zullen zijn, blijft uiteraard nog geheim om examenfraude te vermijden, maar er is wel al geweten dat het kinderspelen zoals 1-2-3-piano zullen zijn.

Thesisverdediging

"Het is zeker niet de bedoeling dat alle examens vervangen worden door een zogenaamde 'squid game'", zegt verantwoordelijke van de werkgroep, Bijn Staert, die zich al verlekkert op het idee dat studenten zullen afzien en ten einde raad zullen moeten zwoegen. "Het zou enkel gaan om masterstudenten die hun thesis moeten verdedigen, wat vanaf nu dus ook een letterlijke invulling krijgt." In de eerstvolgende examenperiode van januari 2022 wordt een eerste test uitgevoerd met masterstudenten die hun thesis in het eerste semester willen afkrijgen. De werkgroep wil hiermee vermijden dat er op het eind van het jaar problemen opduiken.

Meerdere vliegen in één klap

De werkgroep is erg trots op het idee en dat heeft zijn redenen. In sommige afstudeerrichtingen, zoals kunstwetenschappen, is het zoeken naar werk na de studies een groot probleem. Als slechts een handvol studenten kan afstuderen, dan zal er geen overaanbod zijn in het werkveld en zal haast iedereen onmiddellijk werk vinden.

"Het zou enkel gaan om masterstudenten die hun thesis moeten verdedigen, wat vanaf nu dus ook een letterlijke invulling krijgt" – Bijn Staert

Daarnaast bekijkt de werkgroep momenteel ook de mogelijkheid tot een samenwerking met de Dienst Gebouwen en Facilitair Beheer. Ze willen het kotentekort in Gent oplossen door eerstejaarsstudenten ook te betrekken bij de 'squid game'. Dat creëert meteen een kans om de Expo in september te gebruiken. Ten slotte wordt ook overwogen om de methode in te voeren voor ingangsexamens en/of ijkingsproeven. Dit zou echter nog niet voor 2022 zijn. Eerst wordt afgewacht hoe de 'squid games' eind dit jaar zullen verlopen.

Welzijn van de student

"Als dit het welzijn van onze proffen ten goede komt, dan krijgt de werkgroep Flanders Expo onze volledige steun. Indien nodig kunnen zelfs nog extra financiële middelen vrijgemaakt worden voor de bouw van de decors", reageert het rectoraat. Bij de vraag naar het welzijn van studenten, klinkt het rectoraat streng: "Dit is slechts van secundair belang. Laat ons eerlijk zijn: er wordt in de eerste lessen van het academiejaar genoeg gehamerd op het feit dat de linker- en rechterbuur in de aula vaak het einde van het jaar niet halen."