Recensie: Middernachtbibliotheek

Opgelet: dit artikel gaat over zelfdoding

Nora Seed gaat door het leven met een depressie die haar even trouw achtervolgt als haar eigen schaduw. Wanneer haar kat Voltaire sterft, knapt het laatste koordje dat haar leven recht hield. Gezien niemand haar nog nodig heeft, kan ze de gedachte niet onderdrukken dat haar leven de ecologische voetafdruk niet waard is. Ze heeft spijt van zowat elke keuze die ze in haar leven gemaakt heeft, en zelfdoding lijkt de enige manier om onder die zwaarwegende last vandaan te komen. Maar sterven is niet zo gemakkelijk als Nora eerst gedacht had. In plaats van het Niets of de Dood, komt ze in de Middernachtbibliotheek terecht; een mysterieuze plek tussen het leven en de dood. Ze kan er de boeken lezen van de alternatieve levenspaden die ze had kunnen bewandelen indien ze andere keuzes had gemaakt. Hoe zou haar leven eruitzien als niet gestopt was met zwemmen op haar veertiende? Of als ze toch met haar verloofde getrouwd was? Er bestaan een oneindig aantal versies van haar leven. De enige taak die Nora te wachten staat, is een leven kiezen waar ze gelukkig is, en ze kan er blijven. Maar wat is geluk?

"Je hoeft het leven niet te begrijpen, je moet gewoon leven"

Auteur Matt Haig ontving in 2015 internationale faam met zijn boek 'Redenen om te blijven leven'. Hierdoor is hij een invloedrijke activist geworden voor mentaal welzijn en zelfdodingspreventie, en sindsdien heeft hij ook enkele fictieboeken aan zijn palmares toegevoegd. Zijn boeken vieren het leven, dat zelfs met al zijn ongeluk prachtig kan zijn. 'Middernachtbibliotheek' is niet anders. Hoewel het boek flirt met kwantumfysica, hoef je geen wetenschapper te zijn om de alternatieve dimensies van Nora's leven te snappen. Je hoeft enkel mens te zijn. De wat-als-scenario's van Nora's leven voelen vertrouwd aan, ook al heb je zelf misschien nooit de ambitie gehad om gletsjeronderzoeker te worden. De spijt bij het maken van verkeerde keuzes en de eenzaamheid die daaruit kan voortvloeien is zo menselijk. Je hebt het gevoel dat Haig zijn inspiratie voor dit boek heeft gevonden in jouw diepste gevoelens.

Het besef dat je nooit alleen bent in je eenzaamheid, biedt troost. Dit boek straalt een warmte uit die je binnenin doet gloeien. Nora's verhaal is een kompaan voor ieder die voor grote keuzes staat, eerdere keuzes nog steeds als een zware rugzak meesleurt of last heeft van spijt. Dit boek is als een vriend die niet gewoon zegt dat het wel goed komt, maar luistert naar je zorgen en je bijstaat terwijl jij je weg zoekt doorheen het chaotische, schitterende, hectische leven.

Wie worstelt met zware gedachten, kan hulp vinden bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of op www.zelfdoding1813.be

0