De betekenissen die aan het Lam Gods kunnen verleend worden, zijn praktisch oneindig. Dat bewijst de expo Lamb of God in de Machariuswijk: (Arabsiche) kalligrafie wordt er op fantastische wijze verweven met de beroemde panelen van Van Eyck.
Een druilerige zaterdagmiddag. Het is zo'n weer waardoor je beseft dat ook de Indian summer definitief op zijn einde is gekomen en je de volgende maanden grotendeels binnen onder een dekentje zal doorbrengen. De expo 'Lamb of God' maakt meteen komaf met deze gedachte. Het uitgansgspunt van de tentoonstelling is simpel: zeven getalenteerde kalligrafen met roots in Iran, Irak, Palestina, Marokko en België kregen de opdracht om creatief aan de slag te gaan met het schilderij 'Het Lam Gods'. De resultaten zijn heel uiteenlopend, maar steeds verbazingwekkend: woordtekeningen, drukwerk, digitale graffiti en murals sieren op verschillende intieme locaties de wanden van de Machariuswijk. Kalligrafie wordt in de praktijk vaak herleid tot een louter esthetische kunstvorm, maar de artiesten tonen aan dat 'schoonschrift' ook voor functionele en maatschappelijke doeleinden kan worden aangewend. Zo creëerde curator DemaOne een triptiek met portretten van diverse buurtbewoners, die verenigd worden door sierlijke Arabische letters die 'de liefde is mijn religie' betekenen.
Bij het betreden van de sluimerende ruïnes van de Sint-Baafsabdij wordt meteen duidelijk dat deze expo met kunde en warmte werd gecureerd. Een zeer serene en uitgebalanceerde scenografie wordt aangevuld door organisatoren en artiesten die heel toegankelijk zijn voor uitleg over de opzet van het project, de technische aspecten van het productieproces en de verhalen die schuilgaan achter de kunstwerken.
De Machariuswijk kent een lange voorgeschiedenis van verbondenheid en maatschappelijk werk. Deze samenwerking tussen VOEM (Vereniging voor Ontwikkeling en Emancipatie van Moslims), Buren van de Abdij en kalligrafiecollectief Beyond the Lines staat dan ook bol van het engagement. Het project probeert heel wat bruggen te bouwen tussen het Oosten en het Westen, het religieuze en het profane, het maatschappelijke en het louter esthetische. In dat opzicht reflecteert en onderstreept de expo de uitdagingen én successen van een superdiverse ontmoetingsplek als Gent.
Het Van Eyck-jaar heeft zijn abonnement met een jaartje verlengd en wie kan daar rouwig om zijn als het op zo een originele, spitsvondige en integere manier gebeurt? 'Lamb of God' tovert de Machariuswijk om tot een plek van kunstig meesterschap, warmte en engagement. En wollah, wat was dat een aangename ervaring!
De expo is nog te bezoeken tot 11 oktober. Een bezoek is gratis, maar reserveren is vereist.
Reactie toevoegen