Internet op bed

Studentenhomes met wifi zijn niet langer scifi

De eerste digitale pakketjesverbinding ontstond in 1971 op Hawaii. Bijna veertig jaar sinds het ontstaan van draadloze verbinding kunnen de bewoners van studentenhomes eindelijk aloha zeggen tegen wifi. Zal de UGent dit financieren of moeten de studenten hun ‘poké bowls’ binnenkort inruilen voor boterhammen met kaas?

In den beginne was er wifi in de studiezalen en in 2014 zou het miljoenen gekost hebben om de homes te voorzien van draadloos internet. Ondertussen zijn de prijzen fameus gedaald en wordt wifi niet meer als een luxe aanzien. De internationale homes genieten er al een tijdje van, wAnT DiE hEbBeN tOcH hEt GeLd, maar vanaf september 2020 zullen de studenten gehuisvest in de reguliere homes verwend worden met wifi die hun illegaal kleine kamers bereikt.

SUG(ent)arDaddy

Studenten Internet, en niet de Directie ICT, zullen hen bevoorraden. De installatiekosten bedragen ongeveer 200.000 euro. Voor ongelimiteerd internet rekent Studenten Internet twaalf euro extra bovenop de huurprijs per maand aan. In academiejaar 2015-2016 kwam er een pot geld vrij na de afschaffing van telefoons op de kamer die ingezet kon worden voor de wifi. Jammer genoeg dekt die niet alle kosten. De Dienst Studentenvoorzieningen kon met de 39.000 euro telefoongeld maar liefst twee euro uitsparen! Daartegenover werd bij de inkomsten van de jaarlijkse indexering met twee procent van de huurprijs, bedoeld om stijgende kosten en sprongen in huurprijzen te voorkomen, over een tijdspanne van zeven jaar de wifi nooit begroot.

De veelverbruikers

Het HomeKonvent heeft in 2017 een enquête uitgevoerd bij homestudenten over wat ze ervoor over zouden hebben om op hun kamer te kunnen surfen. Daaruit bleek eerst dat tien euro voor wifi op de kamer voor velen te veel was om maandelijks bij te leggen. Maar sedert de omschakeling van Minerva (RIP, red.) naar Ufora zijn ook de meningen daaromtrent veranderd. De limiet op bedraad internet die werkt via een kabel naar de laptop staat namelijk op 50 gigabytes, waarbij de interne data niet wordt meegerekend. Kortom, Netflix streamen doet de teller oplopen, maar via Minerva lesseries bekijken van je favoriete prof niet. De komst van Ufora strooit echter roet in het eten; ze wordt gehost door een externe partij en lesopnames bekijken kan je verbruik al snel doen stijgen. Uit de recentste bevraging kwam naar voor dat studenten in de homes vooral iets meer en véél beter internet willen en dat dat tientje er dan maar bij moet komen.

Vanaf september 2020 zullen de studenten verwend worden met internet dat hun illegaal-kleine-kamers bereikt

Een getuige uit Home Fabiola bevestigt: "Momenteel is het gewoon irritant. Ik heb een half jaar op 4G gezeten omdat ik bang was voor de router-inquisitie. Het gebruik van routers is technisch gezien verboden, maar niemand controleert het." In Home Vermeylen klinkt het onverschilliger: "Voor mij verandert er niet zo veel. Ik heb een router, maar die paar euro voor goede wifi zouden oké zijn."

Acht euro voor 200GB? Dikke fix

Toch probeerden Wout Vierbergen van de Gentse Studentenraad en het HomeKonvent de kosten voor de student te drukken. Onze studentenvertegenwoordigers beklonken zo een deal van 200GB draadloos internet voor acht euro voor beurs-, bijna-beurs- en niet-beursstudenten (inclusief de twee euro die de universiteit bijlegt). Na volgend jaar zal dan geëvalueerd worden of iedereen met die 200GB voldoende heeft of dat ze voor twee euro meer en onbeperkte data moeten gaan. Maar voorlopig scanderen de studenten: alles is beter dan niets.