Wat plakt er aan de handen van de UGent?

In december ontdekte een student van de UGent dat muizen in studentenrestaurant Sint-Jansvest worden gevangen met lijmplanken. Bij studenten en dierenrechtenorganisaties zorgde dat voor verontwaardiging. Is die terecht?

Als een muis in de val

Ann De Greef, directeur van GAIA bevestigt: “Zelfs het kleinste kind weet dat het gruwelijk is.”

Muizen die in een lijmplank vast komen te zitten gaan een langzame, meestal dagenlange doodsstrijd tegemoet, waarbij ze vaak de eigen poten afbijten in een tevergeefse poging om te ontsnappen. GAIA pleit voor een Vlaams verbod op lijmplanken, net zoals op andere dodelijke middelen tegen muizen. “De UGent zou hierin een voorbeeldfunctie moeten opnemen”, vindt De Greef.

Drie muizen vastgelijmd aan een lijmplank

Anticimex (vroeger SGS), het bedrijf dat de ongediertebestrijding van de UGent verzorgt, legt ons uit dat de universiteit zelf de keuze heeft over de gebruikte methodes. Vera Putteman, afdelingshoofd maaltijdvoorzieningen aan de UGent, schuift de verantwoordelijkheid dan weer terug: “Wij luisteren enkel naar het advies van Anticimex; zij vonden lijmplanken in dit geval nuttig.” De UGent wil de dood van de belijmde muizen dus niet op haar geweten hebben. “De universiteit staat open voor meer diervriendelijke oplossingen”, legt Putteman uit. “Als Anticimex twee opties aanbiedt die even efficiënt zijn kiezen wij uiteraard voor de meest diervriendelijke, maar efficiëntie blijft onze prioriteit.” Samengevat: de UGent probeert dus preventief te werken. Waar dat niet lukt zet ze in op gif. En af en toe dus op een lijmplank.

Het is een slechte muis die maar één hol heeft

Ook gif is niet onschuldig, aangezien het net zo goed voor een wrede doodsstrijd zorgt die 4 tot 12 dagen kan duren. Gif veroorzaakt bovendien milieuproblemen. Muisvriendelijke alternatieven zijn dus schaars. “Preventie, door bijvoorbeeld het eten buiten het bereik van muizen op te slaan, lost in de meeste gevallen het probleem al op”, zegt Bastiaan Meerburg van het Nederlandse Kennis- en Adviescentrum voor Dierplagen (KAD). Toch is de aandacht voor preventie nog te klein, vindt hij. “Een toekomst zonder dodelijke middelen in de strijd tegen ongedierte zal helaas een ideaalbeeld blijven”, vreest Meerburg. Soms zal doden nodig blijven, maar dan moet het wel op een humane manier. Traditionele vallen, die in 85% van de gevallen onmiddellijk doden, zijn vaak nog de beste oplossing.

"Wij kiezen uiteraard voor de meest diervriendelijke optie, maar efficiëntie blijft onze prioriteit" - UGent

In Nederland en Wallonië werden lijmplanken al verboden. Een Vlaams verbod is er niet. “Het aanpassen van de wet op dierenwelzijn, wat het verbod mogelijk kan maken, komt er deze legislatuur wel aan”, zegt Eric Van Tilburgh van de Dienst Dierenwelzijn. Bovendien heeft de Vlaamse overheid bij het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) een studie besteld die moet uitwijzen welke middelen diervriendelijk zijn. Dat bevestigt Michaël Devoldere, woordvoerder van Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA): “Het is zeker onze ambitie om dieronvriendelijke producten eruit te krijgen als er diervriendelijke alternatieven bestaan.” Of dat ook tot een verbod zal leiden en waarvoor het verbod zal gelden, is dus nog niet beslist.