Moment van de waarheid

Sexy lelijke jongen op de trein

De befaamde stuververkiezingen komen eraan. In amper een maand zullen geëngageerde studenten zich in de kijker moeten spelen. Flyers, affiches, toespraken in aula’s, bereid je alvast maar voor. Wie gezien zal worden, zal winnen.

Los van het resultaat wordt het zeer interessant om te zien hoe het nu met studentenparticipatie staat.

Hoeveel kandidaten zullen er opkomen? Zullen dat er meer of minder dan twee jaar geleden zijn? Het zou wel eens kunnen zijn dat de verkiezingen voor een grote wake-upcall zullen zorgen. Niet dat de stuvers geen goed werk verrichten, maar vraag aan een student naast je in de les wat de stuvers bereikt hebben het voorbije academiejaar en je zal wel weten wat ik bedoel. Er is nu eenmaal amper een kat die weet wat onze stuvers de voorbije jaren uitgestoken hebben. Studenten warm maken voor het stuverschap is nogal moeilijk als je die niet bereikt.

Je kan er nu al prat op gaan dat dingen zoals lesopnames en inspraak in zowat elke agenda zullen voorkomen. Net zoals twee jaar geleden. Een teken dat er ondanks veel goede wil toch niet zo veel verwezenlijkt raakt? Of ligt het eerder aan de logge UGent? Het zou in elk geval geen goed teken zijn mochten dezelfde thema’s opnieuw op tafel liggen.

Het zou geen goed teken zijn mochten dezelfde thema's opnieuw op tafel liggen

Daarnaast zou het me ook niet verbazen mochten enkele blanke mannen de discussie over de quota opnieuw openen. Dat zouden ze niet enkel doen om hun (terechte?) frustraties te uiten, maar ook met electoraal gewin in het achterhoofd.

Ook de twee volgende jaren zullen belangrijk worden. Dat onze rector en bij uitbreiding de volledige universteit studentenparticipatie hoog in het vaandel dragen is nauwelijks merkbaar. Zij hebben nog twee jaar om mij van gedacht te doen veranderen.

In tussentijd kijk ik vol verwachting uit naar de kandidaten, de verkiezingen en al zeker wat daarna komt.