Recensie: Return of the Obra Dinn

Heb je ooit spontaan de neiging gevoeld om een paar uur te spenderen aan het oplossen van de mysterieuze dood van een paar dozijn scheepslieden? Zeer specifiek, maar toevallig ook exact waar 'Return of the Obra Dinn' om draait.

Indie-game-ontwikkelaar en model voor unieke snorren Lucas Pope heeft vijf jaar na zijn eerste hit, 'Papers Please', weer een topspel op de markt gebracht. Deze keer komen er, spijtig genoeg, geen dystopische taferelen en paspoortcontroles aan te pas. In dit spel gaat het volledig om de 'Obra Dinn', een schip dat enkele maanden geleden uit de haven vertrok, om terug te komen zonder enig teken van leven. Met enkel een handboek vol lege pagina’s en een magisch kompas dat je in het verleden laat kijken, is het jouw taak om te ontdekken wat er precies gebeurd is. Het zal niet makkelijk worden om elk lijk een passende doodsoorzaak toe te kennen. Gelukkig doe je het niet alleen. Wie Lucas Pope zegt, zegt automatisch ook een fantastische soundtrack, en goede muziek is nu eenmaal de beste partner bij het oplossen van mysteries.

Een niet-zo-klassiek mysterie

Via tientallen scènes kom je langzamerhand te weten wat er precies gebeurd is tijdens de paar maanden waarin de Obra Dinn op zee was. Met niet één, niet twee, maar wel drie verschillende soorten zeemonsters, en daarenboven nog eens een heuse muiterij, voelt het leven van de scheepslieden aan als een spannende dramafilm. Mocht je ooit ambities gehad hebben om je volledig in te leven in Sherlock Holmes of Hercule Poirot, dan ben je bij dit spel aan het juiste adres.

Niet één, niet twee, maar wel drie verschillende soorten zeemonsters

Al hebben deze twee heren waarschijnlijk nooit de gestoorde dingen moeten meemaken die zich op dit schip afspeelden. Er kan alleen maar gezegd worden dat ‘drama en intrige’ niet voldoende zijn om het verhaal van de Obra Dinn te beschrijven. Voeg daar de prachtige, pixelachtige stijl waar je urenlang in kan vertoeven aan toe, en je hebt het recept voor een ervaring zonder gelijke. Daarnaast kan je nog eens al je vrienden imponeren, of wegdrijven, door je interesse in het indie-gamegenre aan hen op te dringen.

The Waiting Game

Je kan 'Return of the Obra Dinn' op dit moment kopen op het alom geliefde Steam voor € 16,79. Lees misschien eerst verder, want voor een spel waar je maximaal tien uur aan kan spenderen is dat best veel. Maar geen nood, want Steam staat er natuurlijk om bekend om elk jaar rond de kerstperiode een reeks kortingen te geven die de acute pijn die je nu in je portemonnee voelt, kunnen verlichten. Wacht dus nog met je aankoop, maar natuurlijk ook weer niet te lang. De kortingen duren namelijk slechts een tweetal weken. De kerstperiode komt eraan, en dan wordt zelfs van studenten verwacht dat ze voor hun naasten een cadeau tevoorschijn toveren. Geef dit jaar ook jezelf eens een geschenk en koop dit spel. Al is het maar om een paar uur verlost te kunnen zijn van je familie op kerstavond.

0
Gemiddeld: 2 (1 stem)