Rokers halen opgelucht maar moeizaam adem

Na jaren onderhandelen slaagde studentenvereniging Briké er eindelijk in een vergunning te bemachtigen voor een atypische, maar volgens hen broodnodige aula.

“Nu de rechten van rokers de laatste jaren hevig beknot werden, leek het ons nodig om te luisteren naar de noden van rokende studenten. Daarom kunnen studenten vanaf volgend jaar les volgen in een aula waar je binnen kunt roken. Ook door proffen werd dit enthousiast onthaald!”, vertelt Lola Claas, de praeses van Briké, bij iedere zin plukkend van een nieuwe saf.

Het waren de organisatorische argumenten die de UGent uiteindelijk overstag deed gaan. Een anonieme medewerker vertelt: “Uit onderzoek bleek dat van de studenten die te laat aankomen in de les 42% nog snel 'een safke wou roken’. Ook sommige proffen wijten slechte onderwijsevaluaties aan hun gemis van sigaretten. Drie uur lesgeven is ook voor hen lang, hoor. Bovendien besteden proffen hun pauzes meestal aan uitzoeken waarom dat ene filmpje nu weer niet werkt (36% van de gevallen), of waarom die lesopnames zonder beeld en geluid zijn (18%). We hebben ingezien hoe cruciaal een rooklokaal is, en hebben alle vertrouwen in het goede werk van Briké.”

Op Facebook verscheen ondertussen al een 'Mars tegen roken', maar dat evenement werd op het laatste nippertje geannuleerd toen de organisator al rokend werd gesignaleerd, wat voor verdeeldheid zorgde binnen de anti-rokersbeweging.

De eerste smokers-friendly aula zal aan de Blandijn te vinden zijn.