(Lucht)kastelen bouwen?

UGent geeft groen licht voor eerste Sky Campus

Groot nieuws voor de ingenieursstudenten, want hun controversiële Sky Campus is binnenkort geen luchtkasteel meer! Over enkele jaren wordt de UGent (powered by Het Paard van Troje™️), met dank aan de medewerking van Boeing, de eerste Vlaamse universiteit met een zwevende campus.

Het is eindelijk zover: na jarenlange discussies heeft de universiteit uiteindelijk groen licht gegeven voor de bouw van de eerste Sky Campus van de UGent (powered by Het Paard van Troje™️). Een primeur in Vlaanderen. Bij de faculteit Ingenieurswetenschappen, die de campus zal betrekken, zijn ze dan ook in de wolken: “In Nederland heeft elke universiteit allang zo’n Sky Campus. Toen het land na de Tweede Watersnood van 2038 volledig onder water kwam te staan, waren de Nederlanders genoodzaakt creatief na te denken over alternatieven, waaronder onderwatersteden en Air Communities”, aldus Prof. Dr. Yliano Verryckeghem-Vermeulen van de vakgroep Aerodynamica. “Ondertussen staat het water ons hier ook al aan de lippen, en het is maar een kwestie van tijd vooraleer ook Gent kopje onder gaat. Bovendien is het een hypermodern project waar de rest van de wereld met argusogen naar kijkt. The sky is the limit, en ik ben dan ook trots om hier deel van uit te kunnen maken.”

"SpaceX wil een partyshuttlelanceerplatform. Die vlieger gaat niet op"

Partyshuttlepoopers

Niet iedereen is echter even enthousiast. Veerle Declercq-Temmermans, studente West-Vlaamse en Dendermondse Dialectiek en studentenvertegenwoordiger in de Raad van Bestuur werpt op dat het plan om te beginnen met slechts één Sky Campus voor één faculteit slechts een druppel olie op een hete plaat is. “De enige reden waarom enkel de Faculteit Ingenieurswetenschappen een Sky Campus krijgt, is omdat enkel hun sponsors (Boeing, red.) bereid waren om in deze technologie te investeren. Het is goed mogelijk dat de Faculteit Fysica en Sterrenkunde (gesponsord door SpaceX en de Mark Peeters Foundation, red.) ook binnenkort haar eigen zwevende faculteitsgebouwen krijgt, maar wat met Faculteiten zoals Letteren en Wijsbegeerte, die gesponsord worden door kleinere bedrijven zoals Deloitte, Kringloopwinkel Ateljee en de Vooruit?”, aldus een sceptische Veerle.

Dit werpt wel de de vraag op waarom uitgerekend SpaceX niet als eerste een greep naar de sterren deed door hun gesponsorde faculteit als eerste hemelwaarts te sturen. “Dat heeft te maken met de samenwerking met de Mark Peeters Foundation die stroef verloopt: zolang er niet bewezen is dat een Sky Campus op een hoogte van meer dan tweeduizend meter kan worden gebouwd, willen zij niet meebetalen. Bovendien wil Elon Musk hier pas een campus bouwen, wanneer hij er ook een lanceerplatform voor partyshuttles bij mag plaatsen. Zolang hierover geen overeenkomst over bestaat, gaat de vlieger niet op”, weet prof. Verryckeghem-Vermeulen ons nog te vertellen. De vlieger van Boeing daarentegen gaat dan misschien wel op, maar met hoeveel jaren vertraging dat zal zijn, is nog onduidelijk. “Het licht staat op groen, maar verder zijn er nog geen concrete plannen gemaakt en zijn er nog geen voorlopige ontwerpen voor de campus. We hopen om binnenkort echter met aannemers en architecten in overleg te kunnen gaan en het project zo snel mogelijk te lanceren.” Wordt vervolgd!