Een suikerzoete samenwerking

Schamper en Coca-Cola samen in zee

Schamper™️ - hét onafhankelijke studentenblad van de Universiteit Gent - heeft een roemrijke geschiedenis achter de rug. Verguisd, bespot en beschimpt als het ooit was, is het uitgegroeid tot een van de betrouwbaarste namen in het Vlaamse medialandschap. Nu staat het, fier en vol vertrouwen in de toekomst, aan de vooravond van een nieuw avontuur. Homines sapientes, met veel genoegen bevestig ik u dat de samenwerkingsgesprekken met The Coca-Cola Company met succes afgerond zijn. Vol trots voegen wij 'powered by Coca-Cola' aan onze naam toe. Eat that, Veto Leuven™️ (sponsored by Katoennatie).

Rood is love, rood is life

Dat Coca-Cola nu meerderheidsaandeelhouder van Schamper™️ (powered by Coca-Cola) wordt, is in essentie niet meer dan een formalisering van onze relatie. Die gaat al terug tot het begin van ons bestaan. Schamper™️ (powered by Coca-Cola) was toen een donkerrood blad. In die tijden moesten kranten nog, bij gebrek aan kleurenprint, verbaal kleur bekennen. In de koude wereld van de jaren 70 van de vorige eeuw probeerde Schamper de bittere werkelijkheid te overgieten met de zoete suikersiroop van slechte humor.

We schuiven op in de tijd. Schamper™️ (powered by Coca-Cola) diversifieert. Schamper™️ (powered by Coca-Cola) geeft aan elke kleur een stem. Het biedt voor elk wat wils. Net zoals The Coca-Cola Corporation zijn klanten niet verplicht om Coca-Cola te consumeren, want ze heben ook andere opties in de aanbieding. Voor de liefhebbers van wortelextract staat Fanta klaar, en de kleurenblinden worden getrakteerd op Sprite. Zo ook bij ons. En toch bleven wij, in deze jaren van groei, trouw aan onze essentie: Coca-Cola. De klassieke, de betrouwbare, de donkerrode Coca-Cola bleef de go-to drank op onze redactie. We hebben er af en toe voor moeten boeten. Ons werd verweten onze lokale roots te vergeten. Niet genoeg van bruin te houden - dit was in de tijd dat alcohol drinken nog oké was. Maar de geschiedenis heeft ons gelijk gegeven: de toekomst was donkerrood.

Ja, zelfs West-Vlaanderen

Het is welbekend: 2018-2019 was het academiejaar waarin Schamper™️ (powered by Coca-Cola) de moderniteit betrad. Dit wil niet zeggen dat we ouderwets waren, maar zelfs het meest gekende merk moet weten te innoveren. Coca-Cola blijft Coca-Cola, nu eens met cocaïne, dan weer zonder, maar altijd Coca-Cola. Schamper™️ (powered by Coca-Cola) trok op veroveringstocht.

West-Vlaanderen - toen nog boven de zeespiegel - werd het eerste uitbreidingsgebied. De subsidies die wij rijkelijk ontvingen, werden ingezet om in West-Vlaanderen vestigingen te openen. De oplage schoot de hoogte in: het weglaten van de ‘c’ in Schamper maakte ettelijke pagina’s vrij om aan advertentie-inkomsten te besteden. De redactie van 2018-2019 kan niet voldoende geprezen worden voor dit inzicht. Naarmate de tijdingen van de nakende zondvloed stegen, klampten de West-Vlamingen zich des te meer vast aan hun Shampers. Cultuur bleek werkelijk belangrijker dan infrastructuur, en Schamper™️ (powered by Coca-Cola) werd rijk op het kapitaal van de verdrinkende provincie. Hoe Schamper™️ (powered by Coca-Cola) zijn nieuw verworven kapitaal inzette, behoort ondertussen tot de basislectuur van economische opleidingen over de hele wereld. Mars en instellingen: het bleek een gouden combinatie. Dat het om de Rode Planeet gaat, hoeven we er niet bij te zeggen. Donkerrood. Net zoals Coca-Cola.

Redder van een zinkend schip

Het is algemeen geweten dat The Coca-Cola Corporation het niet meer zo goed doet op de beurs als vijftig jaar geleden. Na het Fanta-fiasco (2058) waren er te veel mensen die zich tegen het kleverige goedje keerden. Herinnert u zich de oorlog die bijna uitbrak na het publiceren van die virtual reality experience? Die ene waarin mensen kennis konden maken met een Fanta drinkende Hitler? Het is sindsdien zeer moeilijk voor The Coca-Cola Company om het hoofd boven water te houden. Om de opstanden te sussen heeft CEO Bernie Sanders (123j) heel wat toegevingen moeten doen. Zo komt het dat er nu enkel nog Fanta te vinden is op de zwarte markt en elke Coca-Cola-drank volledig suikervrij gemaakt moest worden op Venus. Natuurlijk zorgde dit en veel meer ervoor dat de Coca-Cola productie kelderde en de cijfers volledig in het rood kwamen.

Net door die kleur werd Schamper aangetrokken, en waren we geneigd ons goede hartje te tonen. Toen The Coca-Cola Company de hoofdredactie van het jaar 2061-2062 benaderde, stond deze dan ook open voor gesprekken. Schamper liet zich niet zomaar omdopen. Iedereen kent ons namelijk als hét onafhankelijke blad van de Universiteit Gent, en dat label konden en wilden we niet gewoon laten vallen.

We zijn daarom ook trots te melden dat Schamper en Coca-Cola voortaan samen in zee zullen gaan. In ruil voor de verkoop van de meerderheid van onze aandelen aan een prijs boven de marktwaarde en een aantal zetels op de verschillende bestuursraden van Coca-Cola voor onze kernredactieleden, heeft Schamper™️ ermee ingestemd om de kenmerkende font van Coca-Cola over te nemen. De redactie drukt de lezer op het hart dat er niets zal veranderen aan de hoogstaande kwaliteit die ze van onze artikels gewoon zijn. Schamper zal altijd trouw blijven aan zijn o zo mooie donkerrode, onafhankelijke roots.