The Schamper Times

Studentenvertegenwoordigers heb je in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze proberen er in allerhande commissies, raden en organen over te waken dat de belangen van iedere student behartigd worden. Quis custodiet ipsos custodes? Een tweewekelijkse update in het reilen en zeilen van onze stuvers.

Op de rooster geteld

Net als in het Driekoningenliedje, lijkt het soms wel dat de UGent zijn lokaalbezetting op de rooster telt. Grote auditoria die vaak onderbezet of ongebruikt zijn, kleine auditoria met te veel studenten, faculteiten die kampen met te weinig lokalen… Er zijn nogal wat problemen met de manier waarop momenteel lokalen en lessenroosters vastgelegd worden. Volgens sommigen is het bovendien een wonder dat er aan onze universiteit nog lessen en examens gepland kunnen worden aangezien het een zeer verouderd en manueel systeem is dat op elke faculteit individueel gehanteerd wordt. Er is echter een ambitieus project opgezet door de universiteit om hier verandering in te brengen. Over twee jaar wil de UGent alle lessen en examens inroosteren via een nieuw centraal systeem. Dit moet ervoor zorgen dat alle infrastructuur zo optimaal mogelijk benut wordt en fietstochtjes tussen twee lessen door tot een minimum herleid kunnen worden. Woensdag 24 oktober vindt de werkgroep Inroostering plaats, georganiseerd door de Gentse Studentenraad, waar ook logistiek beheerder Jeroen Vanden Berghe de plannen uit de doeken zal doen.

Beiaardcantus

Afgelopen woensdag vond een van de hoogdagen van het Gentse studentenleven plaats. Meer dan 1200 studenten verzamelden zich onder de Sint-Baafstoren voor een zangstonde onder begeleiding van de beiaard. Ook de Gentse Studentenraad (GSR) was aanwezig om te genieten van de festiviteiten die zij mee ondersteunen. Wie goed keek kon tussen de vele kielen ook enkele GSR-truien spotten van studentenvertegenwoordigers die dit studentikoos gebeuren volop in zich opnamen en mee de 104 vaten bier hielpen ledigen.

Spaghettimonster

“De brugspaghetti is slecht geworden! De saus is te waterachtig en de prijs is gestegen.” De universiteit heeft geraakt aan de populairste brugmaaltijd en zal dit geweten hebben. Meer dan 3000 studenten protesteerden op Facebook tegen het ‘spaghettischandaal’ en eisten hun lekkere spaghetti terug. De Dienst Maaltijdvoorzieningen heeft zich inmiddels geëxcuseerd voor de gebrekkige communicatie en heeft laten weten dat de prijsstijging komt doordat de grondstoffen van de geliefde spaghetti duurder geworden zijn. Aangezien de leverancier van de saus vastligt zal er niet snel iets aan de smaak kunnen veranderen. Mogelijks kan het flesje Tabasco uw toevluchtsoord zijn.