Just UGent things: drop the 'R'

Tot 1991 ging onze universiteit vrolijk door het leven onder de naam 'Rijksuniversiteit Gent', afgekort 'RUG'. De bevoegdheidsherverdeling in België, waardoor onderwijs een bevoegdheid werd van de gemeenschappen, zorgde echter even voor een identiteitscrisis. De universiteit was hierdoor niet meer van het Rijk, maar van de Vlaamse Gemeenschap. We wachten nog steeds op een verfilming van deze epische gebeurtenis. Het bestuur koos ervoor om niet voor Gemeenschapsuniversiteit Gent te gaan. We kunnen hen daar niet genoeg voor bedanken, aangezien onze oren spontaan beginnen te bloeden bij de gedachte aan al die West-Vlamingen die verkondigen 'aan de GUG' te studeren. Toch had ook het sobere 'Universiteit Gent' een afkorting nodig. Vandaag kennen we allemaal de 'UGent', maar de toenmalige rector dacht aan UG ('u-gee' uitgesproken). Dat is het toch niet geworden omdat men dacht dat het zou verworden tot een indianenkreet of een sarcastische zucht. Uch, zo overdreven weer.