Verenigingenvetes: Zeus WPI vs. WiNA

We proberen allemaal in vrede samen te leven, maar conflicten zijn nu eenmaal onvermijdelijk. Die conflicten stapelen zich soms echter op tot echte vetes. En geen enkele vete is zo sappig als die tussen twee studentenverenigingen. Omdat er geruchten waren over een Zeus WPI - WiNA onafhankelijkheidsoorlog uit 2015, gingen wij uitspitten hoe het zit tussen die twee. Het bleek allemaal wel mee te vallen.

De ‘i’ in WiNA

De studenten informatica worden in het Gentse studentenleven rijkelijk bediend. Meerdere studentenverenigingen houden zich bezig met het vermaak van onze computerwetenschappers. Zo is er voor hen niet alleen WiNA (de faculteitskring wiskunde, informatica, fysica en sterrenkunde) maar ook de vereniging Zeus WPI. Zowel studentenvereniging Zeus WPI als WiNA vissen dus min of meer in dezelfde vijver om leden aan te trekken. Levert dat soms spanningen op tussen deze informaticaverenigingen? Dat valt allemaal wel mee, zo blijkt, al waren er tussen beide verenigingen in het verleden weleens kleine akkefietjes.

"Als je Zeus WPI een groep saaie geeks vindt, kom dan bij WiNA" - Steyaert

Wout Schellaert, PR-verantwoordelijke bij Zeus WPI, is echter formeel over de verhouding tussen de twee verenigingen: “Eigenlijk zijn we best goede vriendjes hoor.” Wanneer hem de vraag gesteld wordt wie de informatici nu het best vertegenwoordigt, is er twijfel. “Maar kijk eens naar de naam alleen al: bij WiNA hebben ze niet eens een hoofdletter over voor de ‘i’ van informatica.”

"Bij WiNA hebben ze niet eens een hoofdletter over voor de Informatica" - Schellaert

Het is wel zo dat beide verenigingen hun eigen accenten leggen, wat hen eigenlijk vrij complementair maakt. Schellaert: “Wie echt vooral aan projecten rond informatica wilt werken, zit beter bij Zeus WPI, wie echter graag ook de studentikoze activiteiten van een typische studentenvereniging meepikt, kiest misschien eerder voor WiNA.” Nathan Steyaert, praeses van WiNA, vult aan: “De nieuwe studenten passeren op de introductiedag zowel langs WiNA als langs Zeus WPI, maar beide verenigingen komen in het algemeen niet in elkaars vaarwater.” De grootste fanatiekelingen onder de informatici zitten volgens Schellaert en Steyaert echter wel bij Zeus: “Een deel van onze activiteiten bij Zeus bestaat ook effectief gewoon uit het schrijven van software. Mensen vragen zich wel eens af waarom wij dat ook in onze vrije tijd doen.”

Mensen die stenen onderzoeken

De beide verenigingen delen ook een territorium. Ze hebben elk een kelderruimte op De Sterre. Hoewel dat nog nooit tot een territoriumconflict leidde, zegt Schellaert wel zijn neus op te halen. "Als het doop is durft het daar wel al eens stinken. Allez, de WiNA-kelder in het algemeen stinkt eigenlijk wel." De praeses van WiNA protesteert dat het wel nog mee valt. "Recent rook het in onze kelder nog vrij fishy, maar ondertussen is dat opgelost."

"De WiNA-kelder stinkt eigenlijk wel" - Wout Schellaert

Er zijn ook vrij veel informatici die zich zowel bij WiNA als bij Zeus engageren,  wat de vriendschappelijke band tussen beide verenigingen natuurlijk ten goede komt.  De rivaliteiten tussen Zeus WPI en WiNA gaan dan ook niet verder dan wat ludieke steekjes over en weer,  in de vorm van memes uiteraard, of wat had u gedacht. Steyaert: "De meeste banter richt zich eigenlijk op de industrieel ingenieurs of de geologen.” Waarom dan net de geologen? “Tja, dat zijn mensen die stenen onderzoeken..”

Nog een laatste advies voor twijfelende informatici? Schellaert: "Als je WiNA een bende marginalen vindt, kom dan bij Zeus WPI." Steyaert: “En als je Zeus WPI een groep saaie nerds vindt, kom dan bij WiNA. Of doe niets met uw leven. U bent vrij in uw keuze”