E-mailmonsters

Iedereen heeft wel die vriend wiens UGent-e-mailadres complete waanzin en niet te onthouden is, en naar wiens naamgenoot je al meer e-mails gestuurd hebt dan naar de persoon in kwestie zelf. Maar er is hoop. Hoop dat de naamgenoot de UGent gebouwen niet meer betreedt.

De eersten zullen de beste hebben

Telkens wanneer een nieuwe student of werknemer verwelkomd wordt aan onze universiteit krijgt deze een accountnaam en e-mailadres toegewezen. Je acountnaam is de vreemde combinatie van letters uit je volledige naam waarmee je op Minerva en co inlogt. Natuurlijk zorgt dit voor problemen wanneer er twee Arthur Jaspers zich inschrijven. De eerste zal gaan lopen met het mooie arthur.jaspers@ugent.be e-mailadres, terwijl de laatkomer iets in de trant van ajasper.jaspers@ugent.be zal krijgen. Een combinatie van accountnaam en familienaam.

Niet zo tof

"De makkelijkste manier om in geval van naamgenoten een uniek e-mailadres te genereren, is door de loginnaam als prefix te gebruiken. Deze is namelijk sowieso uniek voor iedereen aan UGent", licht Johan Van Camp, afdelingshoofd ICT Infrastructuur toe. "Dat trekt natuurlijk op niets, maar wij hebben ons probleem opgelost. De persoon in kwestie heeft dan meestal de reactie 'bweeaa dat is niet zo tof' en kan dan met ons contact opnemen om een andere combinatie aan te vragen." Wil je je bijnaam gebruiken voor je UGent e-mailadres? Hier is je kans!

bweeaa dat is niet zo tof

Hoop

Het is echter goed mogelijk dat je naamgenoot afstudeert of pakweg op pensioen gaat terwijl jij je broek hier nog zit te verslijten. Als je UGent-account vervalt heb je nog gedurende een jaar de mogelijkheid om je e-mailadres te behouden en e-mails te laten forwarden naar een ander adres. Na een jaar is het echter onherroepelijk en komt het e-mailadres weer vrij. Als iemand die zich later inschreef dan een seintje geeft aan de helpdesk, wordt hem het vrijgekomen e-mailadres toegekend als primair adres. Van het oude, lelijke, e-mailadres wordt dan een alias gemaakt opdat het ook nog zou blijven functioneren.

Alhoewel het heel simpel en logisch klinkt dat een e-mailadres slechts een jaar na vertrek behouden blijft, is dit een controversieel onderwerp geweest. In tegenstelling tot Arthur Jaspers met het lelijke e-mailadres die blij is dat hij een mooi adres kan aanvragen, hebben veel doctorandi en onderzoekers de omgekeerde reflex. Zij zijn namelijk bezorgd dat contactgegevens op hun laatste onderzoeken ongeldig worden. Het kan namelijk enkele jaren duren voordat onderzoeken gereviewd en gepubliceerd worden. Mogelijke reacties op het onderzoek dreigen hierdoor verloren te gaan. "Maar daar zijn dan weer andere oplossingen voor", aldus Van Camp.