"Ik wil de studenten op de voorpagina zetten"

Interview met Nicolas Vander Eecken

Elke twee jaar stelt de Universiteit Gent een nieuwe Studentenbeheerder aan. Deze keer komt het mandaat toe aan Nicolas Vander Eecken. Hij komt daarmee aan het hoofd van de Dienst Studentenactiviteiten (DSA), die verantwoordelijk is voor het administratieve deel van het verenigingsleven.

Op een druilerige dinsdagavond slenteren we studentenhuis de Therminal binnen. We houden halt voor een kantoor met het opschrift 'binnen zonder kloppen' en we vinden er Nicolas Vander Eecken, de nieuwe studentenbeheerder.

Studentenbeheerder en DSA zijn voor velen een nobele onbekende. Wat spoken jullie hier uit?

We vatten dit eerst en vooral graag samen als 'bijdragen tot de socio-culturele ontwikkeling van studentenvereniging'. Ik zorg ervoor dat de erkenningen van de verenigingen in orde zijn, waardoor ze onder de UGent komen te vallen. Ik ga na in hoeverre activiteiten subsidieerbaar zijn. Daarnaast zijn er nog de doopcontroles, en zijn we eigenlijk het algemene communicatiekanaal van de verenigingen naar de UGent en Stad Gent.

Verenigingen dus. Zelf veel ervaring mee?

Ik heb in de Vlaamse Economische Kring gezeten, drie jaar aan een stuk. Twee jaar lang als feestverantwoordelijke, dan een jaar PR-Extern. Ik heb daar de tijd van mijn leven gehad. Ik ben de vereniging enorm dankbaar voor wat zij hebben kunnen betekenen. Ik heb toen ontdekt dat een studentenleven niet zomaar een carrièrekeuze is, maar eerder echt een levenskeuze. Ik heb me daar volledig voor ingezet. Week na week, met de volle goesting. Ik ben eigenlijk vanzelf in het praesidium terechtgekomen. Toen ik schacht was vond ik dat al heel toffe mannen. De voorwaarde was toen dat je erdoor moest zijn voor al je eerstejaarsvakken voordat je mocht toetreden. Ik vond dat een leuke uitdaging, zou ik het halen of niet? En dat was eigenlijk de goede studiedruk die ik nodig had.

Ik wilde ze allemaal verenigen, studenten op de voorpagina zetten

Het studentenleven als levenskeuze. Wat moeten we ons daar bij voorstellen?

Ja, dat gaat dan van maandagochtenden en dinsdagochtenden op tocht te gaan, soms voorlezen in de les, tot gewoon boekjes uit te delen. Feesten organiseren op onze verenigingsavond, onze grote evenementen zoals onze openingsfuif en het galabal. In de tussentijd had je ook nog 'The Alliance', een fuif die we samen met 26 kringen georganiseerd hebben. Het eerste jaar zijn we gestart met vier verenigingen die onderling een goede band hadden. We hebben daar echt een mooie fuif neergezet toen. Het jaar erop hebben we met de harde kern van die groep besloten om nog een jaar feestpraeses te worden. Met andere woorden, het was een heel hecht team dat een grote organisatie op zich nam. En we hadden iets van, we kunnen dit echt opentrekken naar alle verenigingen. Ik wilde ze allemaal verenigen, studenten op de voorpagina zetten.

Vandaar dat je dan uiteindelijk beslist hebt om je in te tekenen op de vacature van de DSA?

Voor een deel wel. Mijn tijd binnen de VEK liep ten einde. Ik heb er heel veel uit kunnen leren, maar het was tijd voor iets nieuws. Ik had de vacature leren kennen door mijn kotgenoot, toenmalig FK-senior Stijn Adams. Die vertelde over wat de DSA allemaal was en wat er allemaal moest gebeuren. Die vacature sprak me wel aan, en nu nog steeds. Ik kan me hier inzetten voor alle studentenverenigingen en dat is wat ik altijd gewild heb. Kortom, ik zit hier goed.

En naar de toekomst toe, wat zou je graag anders zien na de voorbije jaren?

Ik wil graag deze functie in ere herstellen. Dat is mijn hoofdprioriteit, maar dat is ook weeral iets vaags. De DSA speelt een belangrijke rol in het studentenleven, maar dat komt totaal niet tot uiting. Ik zou het tof vinden mochten de studenten op zijn minst weten wie wij zijn, wat wij doen en waarom wij het doen. En dat we op die manier het studentenleven meer op de voorgrond kunnen trekken.