Home Boudewijn zkt. voyeur

UGent met de broek op de enkels

Opschudding in Home Boudewijn, want daar was deze week geen incident van voyeurisme. Brent C., die op kot zit in Home Boudewijn, licht toe. “Het is voor niemand hier gemakkelijk, er zijn zelfs bewoners die vier keer per dag gaan douchen, maar het lukt ons niet het juiste volk te trekken. De verslagenheid is dan ook groot. Sommige studenten op de lagere verdiepingen weigeren zelfs hun gordijnen nog dicht te doen, maar meer dan een paar vieze blikken vanop straat heeft dat niet opgebracht.” De algemene verwachting in de home was dan ook dat - gezien de reeks incidenten - zij ook eens aan de beurt zouden zijn. Helaas bleek dat niet het geval. “Zijn de meisjes van Home Vermeylen dan zoveel knapper, of houden die voyeurs altijd zo weinig rekening met peroonlijke gevoelens?”, vraagt een studente zich radeloos af.

"Sommige bewoners gaan vier keer per dag douchen"

Het gras lijkt altijd groener aan de andere kant van de heuvel, want ook in Home Vermeylen is niet iedereen even tevreden over wat er de afgelopen weken gebeurd is. Kinesitherapiestudent Dominik D. getuigt: “Iedereen is altijd bezig over meisjes onder de douche, maar ik ga niet vijf keer per week naar de fitness om alleen naar mezelf te kijken in de spiegel. Het zijn altijd de meisjes die met de aandacht gaan lopen. Ik zou nu zelfs tevreden zijn mocht er gewoon eens iemand een foto van mij nemen wanneer ik aan het kakken ben.”

"Het zijn altijd de meisjes die met de aandacht gaan lopen"

Dat de opkomst sinds enkele weken laag is, heeft mogelijk iets te maken met de stickers die aan de douches bevestigd zijn. “Die stickercampagne was een goed idee, maar is dus volledig in het honderd gelopen”, vertelt een anoniem praesidiumlid van Home Vermeylen. “Ik stuurde een mail naar de drukkerij en legde daarin duidelijk uit dat we een gebodsteken met daarin een smartphone wilden. Sturen die toch geen verbodsteken zeker? En nu krijgen we die stickers dus niet meer van de deuren." Voorlopig moeten de studenten daar dus geen aandacht meer verwachten.

"We stellen zeker geen vragen aan rondhangende individuen"

Alleen de HoGent heeft uitstekend gepresteerd en kan zichzelf dus op de borst kloppen. Een beleidsmedewerker reageert: “Het nieuws dat onze kleedkamers gebruikt worden om illegaal erotisch materiaal te schieten, kwam als een verrassing. Het is het gevolg van de inspanningen van een heel team van mensen. Twee jaar geleden hebben we nog overal nieuwe deuren gestoken met smartphonevriendelijke sleutelgaten. Ik weet dat het duur was, maar gezien de verhouding prijs/kwaliteit was dat echt te mooi om te laten liggen. We zetten ook de verwarming in de kleedkamers systematisch enkele graden hoger, zodat de bewoners het niet kou hebben, en net iets langer naakt rondlopen. Het zit in de kleine dingen. Het belangrijkste lijkt mij echter onze warme en open houding. We stellen bijvoorbeeld zeker geen vragen aan individuen die rondhangen in de gang van de kleedkamers.”