Vanaf volgend jaar loterij met studiepunten

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) stelt deze week een nieuwe maatregel voor die de competitiviteit van ons land moet verhogen. "Sinds de democratisering van het onderwijs merken we dat steeds meer mensen een diploma hoger onderwijs behalen", vertelt Katrien Rosseel, woordvoerder van het kabinet-Crevits. Vicepremier en tevens minister van Economie en Arbeid Kris Peeters (CD&V) steunt naar eigen zeggen het voorstel: "Die eindeloze toestroom van West-Vlaamse keuterboertjes en luizig arbeidersgebroed naar onze universiteiten en hogescholen ondermijnt niet alleen de kwaliteit van ons onderwijs, maar brengt ook de veerkracht van onze arbeidsmarkt in gevaar. We hebben onvoldoende laaggeschoolden om de concurrentie met onze buurlanden te kunnen aangaan."

"Dit jaar heeft de massa zich weer gretig bij de Pol en Soc ingeschreven"

Volgens Crevits is de studiepuntenroulette haar laatste hoop. "Ik heb werkelijk alles geprobeerd", zucht ze. "Eerst verhoogde ik het inschrijvingsgeld, maar dat weerde gewoon onvoldoende barbaren uit onze hogescholen en universiteiten. Mensen hebben dan wel twee jaar lang voor opleidingen met jobzekerheid gekozen, maar dit jaar heeft de massa zich weer gretig bij de Pol en Soc ingeschreven." Tijdens de Gentse rectorverkiezingen heeft het ministerie een eerste proefproject laten lopen, waarbij studenten studiepunten konden inzetten op de uitkomst van de stemrondes. "Na zes stemrondes was ruim de helft van de Gentse studenten zo gedemotiveerd dat ze zelf vroegen om aan de band te gaan staan in den Ardo (diepvriesgroentenproducent in het West-Vlaamse Ardooie, red.)."