Just UGent things: frauduleuze Fernand

In een niet al te ver verleden had de UGent te kampen met een frauduleuze professor, namelijk Fernand Vandamme van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Naast zijn louche bedrijfjes en vzw's sprong vooral de opleiding die hij aanbood aan de universiteit in het oog: Knowledge and Information Management (KIM). Vandamme verkocht de opleiding als een master, terwijl het om een postgraduaat ging. Fake it 'til you make it, moest hij gedacht hebben, want de term 'master' kwam terug in zijn lesmateriaal, syllabi en zelfs op de site die hij had gemaakt voor de opleiding. Minerva werd niet gebruikt, Vandamme koos voor sites als MSN en Yahoo. De KIM-studenten moesten in ieder geval niet vrezen voor die verplichte onderwijsevaluaties. Lessen en examens werden vaak uitgesteld en proffen die in de studiegids vermeld stonden als lesgevers, waren soms zelfs niet op de hoogte van het feit dat Vandamme ze in het programma had opgenomen. Bovendien moesten studenten die de opleiding wilden volgen tot 1000 euro extra inschrijvingsgeld betalen. Vandamme rechtvaardigde dit door in de inofficiële brochure te verwijzen naar lesmateriaal, cursussen, seminaries, lunches en software. Meer dan wat kopietjes kregen de studenten echter niet. We hebben mensen al voor minder op straat zien komen.